Κόντρα κυβέρνησης- Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας εκδηλώθηκε χθες με αφορμή τον λιθάνθρακα. Σε ημερίδα του ΕΒΕΑ για την ενέργεια ο αντιπρόεδρος της ΡΑΕ κ. Θ.Πανάγος τάχθηκε «κατά της δαιμονοποίησης οποιασδήποτε πηγής ενέργειας» διαφοροποιούμενος σαφώς από την προχθεσινή σαφή θέση του υπουργού Ανάπτυξης κ. Κ.Χατζηδάκη που έθεσε εκτός ενεργειακού ισοζυγίου το συγκεκριμένο καύσιμο.
Αργότερα ο κ. Χατζηδάκης, ερωτηθείς σχετικά με τη θέση του αντιπροέδρου της ΡΑΕ (υπενθυμίζεται ότι η Ρυθμιστική Αρχή δεν έχει πρόεδρο από το καλοκαίρι), επανέλαβε εμφατικά ότι «η θέση της κυβέρνησης είναι σαφής και δεν περιλαμβάνει τον λιθάνθρακα». Σύμφωνα με πληροφορίες, για τη θέση του προέδρου της ΡΑΕ προορίζεται ο κ. Σ.Σιμόπουλος, γενικός γραμματέας του υπουργείου Μεταφορών επί υπουργίας Λιάπη και Χατζηδάκη.
Επίσης, όπως προέκυψε από την ημερίδα, η ΔΕΗ θα αναπροσαρμόσει λόγω λιθάνθρακα το επιχειρησιακό της σχέδιο αντικαθιστώντας τις δύο μονάδες που είχε προγραμματίσει ισχύος 600-800 μεγαβάτ σε Αλιβέρι και Λάρυμνα και οι οποίες θα της λείψουν με άλλες από φυσικό αέριο και λιγνίτη.
Σχετικά με τον λιθάνθρακα ο κ. Πανάγος επιχειρηματολόγησε λέγοντας ότι «το φυσικό αέριο είναι και αυτό εισαγόμενο καύσιμο.
Πρόσφατα αντιμετωπίσαμε προβλήματα,κανείς δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι αυτό δεν θα συμβεί και στο μέλλον», ενώ μίλησε για ανάγκη ανάπτυξης των διασυνδέσεων των νησιών στο ηπειρωτικό σύστημα, για την ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και την ανάπτυξη τεχνολογιών αποθήκευσης ενέργειας. Ακόμη ο κ. Πανάγος επεσήμανε ότι «η Ελλάδα είναι η μόνη χώρα στην Ευρώπη που ο διαχειριστής του συστήματος μεταφοράς δεν λειτουργεί υπό καθεστώς νομικού και λειτουργικού διαχωρισμού από τη ΔΕΗ» και εκτίμησε ότι «η χώρα θα κινδυνεύσει με την επιβολή κυρώσεων από την ΕΕγια αυτό το ζήτημα».
Πάντως χθες ο κ. Χατζηδάκης διαβουλεύτηκε με το Συμβούλιο Εθνικής Ενεργειακής Στρατηγικής (ΣΕΕΣ), τη συνεδρίαση της ολομέλειας του οποίου και παρακολούθησε. Από τη συνεδρίαση προέκυψε ότι αναδεικνύεται σε κρίσιμο θέμα η ριζική αναβάθμιση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, που αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα στην απαιτούμενη αλματώδη αύξηση των επενδύσεων σε μονάδες ΑΠΕ.
Ο υπουργός Ανάπτυξης ανέφερε επίσης ότι το φυσικό αέριο θα καλύψει τις αυξημένες ανάγκες ηλεκτροπαραγωγής, όπερ σημαίνει διασφάλιση αυξημένων ποσοτήτων βάσει μακροχρονίων συμβάσεων και αναβάθμιση των υποδομών του συστήματος.
Η αναθεωρημένη έκθεση για τον μακροχρόνιο ενεργειακό σχεδιασμό ΣΕΕΣ θα περιλαμβάνει έμφαση στην επιτάχυνση των έργων στον τομέα της μεταφοράς, στις διασυνδέσεις, στα κίνητρα για εξοικονόμηση ενέργειας, ενώ είναι πιθανόν να υποδεικνύεται και η κατασκευή μιας επιπλέον μονάδας φυσικού αερίου στη χώρα. Στην ημερίδα του ΕΒΕΑ ο πρόεδρός του κ. Κ.Μίχαλος χαρακτήρισε επιτακτική ανάγκη την άρση των στρεβλώσεων στη λειτουργία της ενεργειακής αγοράς, ενώ ο πρόεδρος του Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικού (ΔΕΣΜΗΕ) κ. Ευ.Λεκατσάς επανέφερε την πρότασή του για σύνδεση των τιμολογίων λιανικής με τη χονδρεμπορική αγορά.
Επειδή όμως στη ΔΕΗ δεν αλλάζουν γραμμή πλεύσεως, ο αντιπρόεδρος κ. Ν.Χατζηαργυρίου τάχθηκε και πάλι υπέρ της σύνδεσης των τιμολογίων ηλεκτρικού ρεύματος με το κόστος των δικαιωμάτων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα με το οποίο επιβαρύνεται η ΔΕΗ.
Το κόστος των δικαιωμάτων ρύπων για το 2008 ήταν 160 εκατ. ευρώ για τη ΔΕΗ, αλλά με βάση και τις αλλαγές που έχουν προκύψει στην κοινοτική νομοθεσία από το 2013 και μετά λόγω της κατάργησης της δωρεάν κατανομής ρύπων στις εταιρείες ηλεκτροπαραγωγής έχει προσδιοριστεί σε 1,4 δισ. ευρώ ετησίως.
Και σε αυτό το θέμα ο υπουργός Ανάπτυξης ήταν κατηγορηματικός προχθές και είχε αποκλείσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο απορρίπτοντας την εφαρμογή ρήτρας ρύπων στα τιμολόγια της ΔΕΗ.
http://tovima.dolnet.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου