Δευτέρα 19 Ιουλίου 2010

Υπουργικό μπρα-ντε-φερ στην αγορά ενέργειας

ΜΗΛΟΝ της έριδος όχι ανάμεσα σε πρόθυμους ιδιώτες επενδυτές, αλλά σε απρόθυμους να συμφωνήσουν κορυφαίους οικονομικούς υπουργούς της κυβέρνησης, γίνονται οι μεγάλες ενεργειακές επιχειρήσεις του Δημοσίου που «μπαινοβγαίνουν» από τη λίστα των αποκρατικοποιήσεων σε μια περίοδο που η τρόικα περιορίζεται σε ρόλο παρατηρητή.
Παρά την αδήριτη ανάγκη για αύξηση των εσόδων του προϋπολογισμού όπως αντικατοπτρίζεται και στη σπουδή του υπουργού Οικονομίας Γ. Παπακωνσταντίνου να προχωρήσουν οι διαδικασίες, η υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής Τίνα Μπιρμπίλη εμφανίζεται λιγότερο βιαστική, θεωρώντας πως οι αποκρατικοποιήσεις στον τομέα της ενέργειας πρέπει να γίνουν αφού ολοκληρωθούν οι διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά και με προσεκτικά βήματα.
Στο έλεος του κλιμακίου
Πολλά θα ξεκαθαρίσουν τις επόμενες ημέρες, με την έλευση κλιμακίου της τρόικας. Οι ελεγκτές έρχονται για να εξετάσουν την πορεία εφαρμογής των μέτρων του μνημονίου για την ενεργειακή αγορά και αναμένεται ότι θα ασκήσουν ισχυρές πιέσεις ώστε μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2011 να έχει ολοκληρωθεί η πλήρης αναδιάρθρωση και απελευθέρωση της αγοράς όπως έχει δεσμευτεί η κυβέρνηση.
Υπό το πρίσμα αυτό προ ολίγων ημερών η υπουργός ξέκοψε για άλλη μια φορά κάθε σκέψη μείωσης του ποσοστού 51% που έχει το ελληνικό Δημόσιο στη ΔΕΗ, ενώ επιχείρησε να θέσει τέλος και στα σενάρια πώλησης σε ιδιώτες κάποιων από τις 34 μονάδες ηλεκτροπαραγωγής που διαθέτει η επιχείρηση.
Στην παρούσα συγκυρία η αποτίμηση της μεγαλύτερης εθνικής βιομηχανίας θεωρείται ιδιαίτερα χαμηλή, καθώς η χρηματιστηριακή αξία της ΔΕΗ έχει υποχωρήσει μόλις στα 2,7 δισ. ευρώ, ενώ η μερισματική της απόδοση ξεπερνά το 8% (το Δημόσιο εισέπραξε έσοδα 118 εκατ. ευρώ μόνο από μερίσματα).
Επιπλέον επιβεβαιώνεται και η πρόθεση της κυβέρνησης να αφήσει εκτός αγοράς φυσικού αερίου τη ΔΕΗ, απαγορεύοντας για λόγους ανταγωνισμού στην επιχείρηση να ασκήσει το δικαίωμα αγοράς του 30% της ΔΕΠΑ που έχει από τη δεκαετία του 1990 και το οποίο αυτή την περίοδο επιχειρείται να αποτιμηθεί ώστε να κλείσει το θέμα.
Η κ. Μπιρμπίλη ξεκαθάρισε πως «πρόκειται για πολιτική απόφαση», η οποία εδράζεται στο ευρωπαϊκό δίκαιο περί ανταγωνισμού, που απαγορεύει σε εταιρείες ηλεκτρισμού με δεσπόζουσα θέση να αποκτούν αποφασιστικά μερίδια σε εταιρείες φυσικού αερίου με επίσης μονοπωλιακά χαρακτηριστικά λειτουργίας.
Ερώτημα αποτελεί επίσης ο χρόνος και ο τρόπος ιδιωτικοποίησης της ΔΕΠΑ και της κατά 100% θυγατρικής της επιχείρησης ΔΕΣΦΑ (που είναι ιδιοκτήτης όλων των υποδομών φυσικού αερίου).
Για τις δύο εταιρείες του φυσικού αερίου η κυβέρνηση εξετάζει μελλοντικά είτε να εκχωρήσει μερίδια σε στρατηγικό επενδυτή διατηρώντας σε κάθε περίπτωση το 51%, είτε να πουλήσει μετοχές τους μέσω του Χρηματιστηρίου, με την αρμόδια υπουργό πάντως να επισημαίνει με νόημα πως «ο ενεργειακός τομέας στην Ελλάδα είναι ιδιαίτερα κερδοφόρος και για το λόγο αυτό δεν νομίζω ότι πρέπει να βιαζόμαστε».
Προϋπόθεση για να δοθεί πακέτο μετοχών τους σε ιδιώτες ή στρατηγικό επενδυτή -η ΔΕΗ θα αποκλειστεί από κάθε διαγωνισμό- είναι να ολοκληρωθεί ο διαχωρισμός της εμπορίας που αντιπροσωπεύεται από την ΔΕΠΑ και του δικτύου μεταφοράς που ανήκει στον ΔΕΣΦΑ.
Ανταγωνισμός
Μια τέτοια εξέλιξη είναι προφανές πως αποδυναμώνει την αξία της Δημόσιας Επιχείρησης Παροχής Αερίου, αφού θα απομείνει μόνο με το εμπορικό κομμάτι πώλησης αερίου, το οποίο μάλιστα στην παρούσα συγκυρία είναι λιγότερο ανταγωνιστικό έναντι των εισαγωγών υγροποιημένου αερίου που φέρνουν ιδιώτες σε τιμές έως και 30% χαμηλότερες από αυτό που εμπορεύεται η ΔΕΠΑ.
Η μείωση της κατανάλωσης αερίου πέρυσι είχε ως αποτέλεσμα να υποχωρήσουν σημαντικά τόσο τα κέρδη της επιχείρησης -από 86,7 εκατ. ευρώ το 2008 σε 33,15 εκατ. ευρώ το 2009- όσο και τα έσοδα από 1,4 δισ. ευρώ σε 1 δισ. ευρώ αντίστοιχα.
Ετσι, δεν προξενεί εντύπωση πως η ΔΕΗ που αποτελεί αυτή τη στιγμή τον μεγαλύτερο πελάτη της ΔΕΠΑ, καθώς απορροφά πάνω από το 60% της συνολικής κατανάλωσης αερίου, έκανε ήδη από την εβδομάδα που πέρασε τις πρώτες ενέργειες ώστε να μειωθεί η εξάρτησή της από τη ΔΕΠΑ.
Η επιχείρηση έκλεισε συμφωνία με τους ομίλους Μυτιληναίου-Motor Oil προκειμένου να εισαγάγουν για λογαριασμό της πέντε φορτία υγροποιημένου αερίου μέχρι το τέλος της χρονιάς.
ΠΗΓΗ: www.enet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...