Σε όλους τους τόνους η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης αλλά και η ΔΕΗ διαβεβαιώνουν ότι δεν τίθεται ζήτημα επάρκειας σε ηλεκτρική ενέργεια για το ερχόμενο καλοκαίρι.
Και με δεδομένη την ύφεση και την τάση για πτώση στην κατανάλωση ηλεκτρισμού - 6,7% σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για τον Ιανουάριο - κάπως έτσι φαίνεται πως έχουν τα πράγματα.
Ωστόσο, ο ήπιος χειμώνας που περάσαμε έχει αρχίσει να δημιουργεί κάποιες ανησυχίες για το καλοκαιράκι που μας περιμένει.
Θα είναι σαν το περσινό το …χαλαρό από πλευράς ηλεκτροδότησης ή μήπως θα πρέπει να προετοιμαζόμαστε για μία κόλαση σαν και εκείνη του 2007 με τα 45άρια στον υδράργυρο συνεχόμενα και με τις αιχμές στην ζήτηση ηλεκτρισμού να καλύπτονται με εκ περιτροπής διακοπής στην ηλεκτροδότηση;
Ο ΔΕΣΜΗΕ, ο διαχειριστής του συστήματος ηλεκτρισμού ήδη εξετάζει τρία σενάρια για την αιχμή της φετινής θερινής περιόδου, το ήπιο εκ των οποίων αναφέρεται σε 10.660 μεγαβάτ, το βασικό σε 11.150 μεγαβάτ και το ακραίο σε 11.840 μεγαβάτ.
Πρόκειται για σενάρια με αυξημένη ζήτηση κατά 1,7% έως 2,2% σε σχέση με τις περσινές παραδοχές, οι οποίες δεν είχαν επαληθευθεί, καθώς η αιχμή μόλις που είχε ξεπεράσει τα 10.300 μεγαβάτ.
Οι παραδοχές Αλλά από μια άποψη, καλό είναι να είμαστε έτοιμοι για τα δύσκολα. ΔΕΣΜΗΕ και ΔΕΗ εκτιμούν ότι ακόμη και στο ακραίο σενάριο, η ζήτηση στην ζήτηση θα καλυφθεί καθώς:
- Υπολογίζεται ότι μετά το τέλος Μαϊου θα είναι διαθέσιμες όλες οι μονάδες παραγωγής ηλεκτρισμού, τόσο της ΔΕΗ όσο και των ιδιωτών παραγωγών.
- Οι εισαγωγές από τις βόρειες διασυνδέσεις μπορούν να φτάσουν στα 1.100 μεγαβάτ, καθώς έχει ενισχυθεί με γραμμή των 400 κιλοβόλτ η μεταφορική ικανότητα μεταξύ Βουλγαρίας και πρώην Γιουγκοσλαβικής Δημοκρατίας της Μακεδονίας.
Επιπλέον 500 μεγαβάτ μπορεί να δώσει η υποβρύχια διασύνδεση με την Ιταλία ενώ ανοικτή είναι και η ενεργοποίηση του πρωτοκόλλου με την Τουρκία που αναφέρεται σε ανταλλαγή 200 έως 250 μεγαβάτ.
- Η πολύ καλή από πλευράς υδραυλικότητας (αυξημένες βροχοπτώσεις) χρονιά εκτιμάται ότι μπορεί να συντηρήσει την παραγωγή από τους υδροηλεκτρικούς σταθμούς για αρκετές ημέρες σε επίπεδα άνω των 2.000 μεγαβάτ και να φτάσει ακόμη και τα 2.700 μεγαβάτ, όταν πέρσι είχε "πλαφονάρει" 30% χαμηλότερα.
- Η ΔΕΗ αναμένεται να εγκαταστήσει και φέτος στην Μεγαλόπολη ηλεκτροπαραγωγά ζεύγη (γεννήτριες) ισχύος 60 μεγαβάτ.- Δεν υπολογίζεται ουσιαστική συνεισφορά από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, καθώς η εμπειρία έχει δείξει ότι σε περιόδους αιχμής στην ζήτηση, η συνεισφορά τους είναι από μηδενική έως το πολύ 5% στο σύνολο.
- Δεν υπολογίζεται η λειτουργία καμιάς αιχμιακής μονάδας, καθώς θεωρείται ως μάλλον απίθανο είτε η ΔΕΗ στην Κομοτηνή, είτε τα Ελληνικά Πετρέλαια στην Θεσσαλονίκη είτε η Blue Aegean Energy στην Κόρινθο να προλάβουν να λειτουργήσουν μέχρι τον Ιούνιο.
Αδύναμοι κρίκοι η Αττική και η Πελοπόννησος
Όντως η κατάσταση με αυτές τις παραδοχές μοιάζει ελεγχόμενη εκτός, φυσικά, απροόπτων, όπως λ.χ. βλάβες σε μονάδες ή στις διασυνδέσεις.
Αλλά ακόμη και έτσι, προβληματισμός για επιμέρους τμήματα του δικτύου εξακολουθεί να υφίσταται.
Σύμφωνα με την εισήγηση του Γενικού Διευθυντή Μεταφοράς της ΔΕΗ κ. Δημήτρη Μπουσδέκη στη προχθεσινή εκδήλωση στο πλαίσιο της εβδομάδας καταναλωτή, υπάρχουν αδύνατα σημεία του ΣυστήματοςΜεταφοράς που μπορούν να παρουσιάσουν προβλήματα σεπεριόδους υψηλής ζήτησης.
Τα σημαντικότερα από αυτά είναι η Πελοπόννησος, λόγω της μη κατασκευής μέχρι σήμερα του ΚΥΤ Πάτρας και η Αττική, κυρίως, λόγω μη κατασκευής μέχρι σήμερα του ΚΥΤ Αργυρούπολης και της μη λειτουργίας της Γραμμής Μεταφοράς Λαύριο -Αργυρούπολη στα 400 kV.
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, όπως έχει τονίσει επανειλημμένως η "Α", κρίνονται εκ των ων ουκ άνευ μία σειρά παρεμβάσεων και έργων στα δίκτυα μεταφοράς, προκειμένου να διασφαλισθεί η επάρκεια και για τα επόμενα έτη, ανεξαρτήτως της προσθήκης νέων μονάδων παραγωγής.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το μέγιστο φορτίο του Συστήματος Μεταφοράς το 2014 εκτιμάται:
- Στα 11.900 MW κατά το ήπιο σενάριο
- Στα 12.420 MW κατά το σενάριο αναφοράς
- Στα 13.170 MW κατά το χειρότερο σενάριοΚαι προκειμένου να αντεπεξέλθει το Σύστημα Μεταφοράς στα φορτία αυτά, θαπρέπει να κατασκευαστούν μέχρι τότε σημαντικά έργα στο ΣύστημαΜεταφοράς τα σπουδαιότερα των οποίων είναι:
1. Η κατασκευή του ΚΥΤ Αργυρούπολης και του ΚΥΤ Ρουφ στην Αττική.
2. Η κατασκευή του ΚΥΤ Αλιβερίου και σύνδεσή του με το ΣύστημαΜεταφοράς.
3. Η επέκταση του δικτύου των 400 kV στην Πελοπόννησο με την κατασκευήτου ΚΥΤ Πάτρας, του ΚΥΤ Μεγαλόπολης και των αντιστοίχων γραμμώνμεταφοράς.
4. Η διασύνδεση των Κυκλάδων.
5. Η ολοκλήρωση των ΚΥΤ Λαγκαδά και Νέας Σάντας
(Αναδημοσιεύεται από το φύλλο της εφημερίδας "Αξία" της 14/3)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου