Τρίτη 5 Ιανουαρίου 2010

Καίει Αλλά δεν Πληρώνει η ΔΕΗ;

Στην αρχή η κατάσταση μοιάζει μ' ένα παλιό θρίλερ του Χόλιγουντ:
Λάμπες σπάνε, τα ηλεκτρικά του σπιτιού τρελαίνονται, μικροσυσκευές λιώνουν, οι τηλεοράσεις σβήνουν...
Από πίσω δεν κρύβεται κάποια σατανική δύναμη αλλά η αυξομείωση της τάσης του ρεύματος! Χτυπάει κάποια οικοδομικά τετράγωνα μέχρι και ολόκληρα χωριά, όπως συνέβη πρόσφατα στο Μεσοχωριό στην Κρήτη.
Η ΔΕΗ δεν πρόκειται να αποζημιώσει τα θύματα αγνοώντας επιδεικτικά επανειλημμένες παρεμβάσεις των Συνήγορων του Πολίτη και του Καταναλωτή.
Θεωρεί ότι δεν έχει ευθύνη για τις ζημιές και ότι οι πολίτες θα έπρεπε μόνοι τους να προστατευτούν με την προμήθεια συσκευών όπως σταθεροποιητές τάσης.
Τις χρονιές 2007 και 2008 η εταιρεία τακτοποίησε εξωδικαστικά 46 και 122 υποθέσεις, καταβάλλοντας 25.000 ευρώ και 65.000 ευρώ αντίστοιχα.
Με αυτά τα ποσά η ΔΕΗ κάλυπτε το 15 έως 20% όσων έκαναν σχετικές αιτήσεις. Τον περασμένο Φεβρουάριο το θέμα έφτασε στη Βουλή από τον βουλευτή Ηρακλείου του ΠΑΣΟΚ Μ. Στρατάκη. Ρωτούσε τον πρώην υπουργό Ανάπτυξης «σε ποιες ενέργειες προτίθεται να προβεί για την αποζημίωση των καταναλωτών, οι οποίοι έχουν υποστεί ζημιές σε ηλεκτρικές συσκευές λόγω αυξομειώσεων της τάσης του ρεύματος».
Τελικά, η τότε κυβέρνηση δεν προέβη σε καμία απολύτως παρέμβαση, ενώ η ΔΕΗ ξεκαθαρίζει στην «Κ.Ε.» ότι δεν αποζημιώνει για περιπτώσεις βλαβών από αυξομείωση της τάσης του ρεύματος. Κι αυτό γιατί όπως μας είπαν:
«Παρά τη λήψη όλων των δυνατών μέτρων (π.χ. επιθεώρηση-συντήρηση εγκαταστάσεων, επιτήρηση δικτύων, εγκατάσταση αλεξικέραυνων, κλάδεμα δένδρων) είναι πρακτικά αδύνατο να αποκλεισθεί παντελώς, όπως άλλωστε και σε όλα τα δίκτυα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας παγκοσμίως, η εμφάνιση διαταραχών της τάσης (μειώσεις, υπερτάσεις, διακοπές βραχείας ή μακράς διάρκειας κ.λπ.), που οφείλονται σε διάφορες αιτίες (π.χ. πτώση κεραυνού, αστοχία υλικού, βλάβες στα δίκτυα από επεμβάσεις τρίτων, πουλιά ή ζώα που προκαλούν βραχυκυκλώματα)».
Ωστόσο, έγγραφο του Συνήγορου του Καταναλωτή (που αφορά σχετική καταγγελία) αποκαλύπτει ότι «η εταιρεία δεν τηρεί πρόγραμμα προληπτικής συντήρησης των υπόγειων δικτύων και δεν παρέχει στοιχεία σχετικά με τη φύση του γεγονότος που προκάλεσε τη βλάβη, ούτε σχετικά με την κατάσταση του υπό κρίση δικτύου».
«Αμέλεια της ΔΕΗ»
Το διάστημα μεταξύ 2001 και 2008 ο Συνήγορος του Πολίτη δέχθηκε 230 καταγγελίες πολιτών και εξέδωσε πορίσματα, διαπιστώνονται ότι «ο μεγαλύτερος αριθμός περιπτώσεων αυξομείωσης του ρεύματος οφείλεται σε κακή συντήρηση του δικτύου και συνεπώς σε αμέλεια της ΔΕΗ».
Αποψη που έχει και το Εργαστήριο ηλεκτρικής ενέργειας της Πολυτεχνικής Σχολής Πανεπιστημίου Πατρών.
Γι' αυτό ο ΣτΠ πιστεύει ότι «η ΔΕΗ θα όφειλε να έχει η ίδια προνοήσει να εκπονήσει μελέτες και να υλοποιήσει τα αποτελέσματα αυτών προκειμένου να εξασφαλισθεί ότι κατά την αποκατάσταση της διακοπής παροχής του ρεύματος η επανερχόμενη τάση θα είναι τέτοια ώστε να μην προκαλούνται βλάβες στις ηλεκτρικές συσκευές.
Αυτό, δε, θα καλύπτει κάθε περίπτωση διακοπής ρεύματος, ανεξάρτητα από το λόγο που την προκάλεσε (ακόμη και όταν συντρέχουν ειδικές συνθήκες ή λόγοι ανωτέρας βίας)».
Στην ίδια λογική κινήθηκε και το Πολυμελές Πρωτοδικείο Αθηνών τον περασμένο Μάιο, οπότε πήρε μια σημαντική απόφαση: Επιδίκασε σε καταναλώτρια αποζημίωση 3.613 ευρώ δικαιώνοντας τον δικαστικό αγώνα που ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια!
Οσοι, όμως, δεν έχουν υποστεί μεγάλες ζημιές αποκλείεται να μπουν στον κόπο να απευθυνθούν στα δικαστήρια.
«Εμένα μου κάηκαν δύο μικροσυσκευές, το τροφοδοτικό ενός υπολογιστή και όλες οι λάμπες. Ευτυχώς ήμουν σπίτι και έκλεισα κατευθείαν τον γενικό διακόπτη.
Ο υπάλληλος που ήρθε για να δει τη ζημιά, μου είπε ότι θα έκανα τζάμπα κόπο να ζητούσα αποζημίωση από τη ΔΕΗ και γι'αυτό απέφυγα να χάσω το χρόνο για να υποβάλω τη σχετική αίτηση», διηγείται ο Στ. Σάββας, κάτοικος ενός διώροφου κτιρίου στου Γουδή που «χτυπήθηκε» ξαφνικά από αυξομείωση τάσης.
Στο Μεσοχωριό του δήμου Αστερουσίων, στο Ηράκλειο Κρήτης, οι ζημιές που προκλήθηκαν είναι μεγάλες.
Ομαδικές προσφυγές
Ο δήμαρχος Β. Σκουλάς αναφέρεται σε «περίπου 25 σπίτια και εκατοντάδες συσκευές. Τώρα οι κάτοικοι περιμένουν την απάντηση της ΔΕΗ στην αιτήση που κατέθεσαν.
Αν τους αρνηθεί, θα πάνε δικαστικά. Εγώ τους πρότεινα να αναλάβει ένας δικηγόρος όλες τις υποθέσεις μαζί».
Τι πρέπει να προσέχουν λοιπόν οι καταναλωτές:
Να διαβάσουν, λέει, τις συμβουλές που υπάρχουν στο λογαριασμό της... ΔΕΗ για «κατάλληλες προστατευτικές διατάξεις (επιτηρητές, σταθεροποιητές τάσης, συστήματα αδιάλειπτης τροφοδότησης ισχύος κ.λ.π.) στην εσωτερική ηλεκτρική τους εγκατάσταση, ώστε να προλαμβάνεται η πρόκληση ζημιών ή η εμφάνιση ανωμαλιών στη λειτουργία των συσκευών τους, εφ' όσον οι συσκευές δεν διαθέτουν τέτοιες διατάξεις από την κατασκευή τους».
Μετά, ας περάσουν κι από έναν ηλεκτρολόγο...
(από την εφημερίδα "ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ", 03/01/2010)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...