Τα ζητήματα αυτά δεν αποτελούν μόνον υποχρέωση της χώρας έναντι της κοινότητας (προσαρμογή στο 3ο ενεργειακό πακέτο) αλλά και όρο του μνημονίου. Υπάρχει μάλιστα και χρονοδιάγραμμα, σύμφωνα με το οποίο θα έπρεπε από το τέλος Μαρτίου να έχουν ψηφιστεί τα σχετικά νομοθετήματα, ενώ από την πρόοδο στο θέμα αυτό, όπως και σε άλλα, θα εξαρτηθεί και η καταβολή της επόμενης δόσης του δανείου των 110 δις. ευρώ.
Εάν όλα πάνε καλά για την κ. Μπιρμπίλη, είναι πιθανόν να έχει προηγηθεί της συνάντησης με την τρόικα, η παρουσίαση του σχετικού νομοσχεδίου στο υπουργικό συμβούλιο, εάν βεβαίως συγκληθεί τελικά την Πέμπτη (πέραν της αυριανής σύγκλησής του για την οικονομία και το μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα).
Σε κάθε περίπτωση, η «γραμμή» που θα κρατήσει ο κ. Μαθιουδάκης είναι ότι η κυβέρνηση έχει ολοκληρώσει το νομοσχέδιο, έχοντας ουσιαστικά προσαρμόσει τις τελικές διατάξεις του σε όσα ζήτησαν τα στελέχη της Κομισιόν.
Επιπλέον, σημαντικό όπλο στη «φαρέτρα» της κυβέρνησης είναι το γεγονός ότι έχουν περιληφθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, τόσο η περεταίρω μετοχοποίηση της ΔΕΗ κατά 17% όσο και η πώληση μεγάλου ποσοστού της ΔΕΠΑ.
Το νομοσχέδιο
Όσον αφορά το περιεχόμενο του νομοσχεδίου, αυτό έχει διαμορφωθεί στην τελική μορφή του μετά την αλληλογραφία με την Κομισιόν.
Σε δύο βασικά κομμάτια, δηλαδή στο τμήμα που αφορά στους καταναλωτές και στο κομμάτι για την αναβάθμιση του θεσμικού ρόλου της ΡΑΕ, η Κομισιόν, ουσιαστικά δεν προέβη σε κανένα συμπληρωματικό σχολιασμό. Παρατηρήσεις ωστόσο διατύπωσε για επί μέρους ζητήματα της απελευθέρωσης της αγοράς ηλεκτρισμού και της αγοράς φυσικού αερίου. Οι παρατηρήσεις αυτές δεν οδηγούν σε σημαντική διαφοροποίηση σε σχέση με τις ουσιαστικές επιλογές της κυβέρνησης (μοντέλο ΙΤΟ) και ενσωματώθηκαν στο τελικό κείμενο του νομοσχεδίου. Αφορούν κυρίως στη διασφάλιση της ανεξαρτησίας της νέας θυγατρικής εταιρείας της ΔΕΗ αλλά και εργασιακά - ασφαλιστικά θέματα.
Με δεδομένο ότι η επιλογή που γίνεται όσον αφορά το διαχειριστή του συστήματος (ειδικά στον τομέα του φυσικού αερίου) αλληλεπιδρά με τον τρόπο που θα γίνει η ιδιωτικοποίηση των επιχειρήσεων (κυρίως για τη ΔΕΠΑ όπου αναμένεται μελέτη για το αν θα πουληθεί «πακέτο» με τον ΔΕΣΦΑ ή ξεχωριστά), στο τελικό κείμενο, σύμφωνα με πληροφορίες, υπάρχει και διάταξη που διασφαλίζει ότι ο έλεγχος του διαχειριστή παραμένει στο Δημόσιο.
Λιγνίτες και αποκρατικοποίηση
Πρέπει να σημειωθεί ότι η συζήτηση του κ. Μαθιουδάκη με την τρόικα πραγματοποιείται τη στιγμή που βρίσκονται σε εξέλιξη οι κυβερνητικές διεργασίες για την οριστικοποίηση του μεσοπρόθεσμου προγράμματος στο οποίο περιλαμβάνεται και το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων των 50 δις. ευρώ. Ειδικά η πώληση του 17% της ΔΕΗ που έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση, παρότι βεβαίως δεν αποτελεί ζήτημα κυρίως του ΥΠΕΚΑ αλλά του υπουργείου Οικονομικών, αποτελεί κομβικό στοιχείο των περεταίρω εξελίξεων στον ενεργειακό χώρο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ακόμα και τώρα, λίγες μέρες πριν την ανακοίνωση του προγράμματος και παρότι την Παρασκευή ο ίδιος ο πρωθυπουργός μίλησε για είσοδο στρατηγικού επενδυτή, το θέμα, όσον αφορά τον τρόπο της αποκρατικοποίησης, παραμένει ανοιχτό. Το ίδιο και η παραχώρηση του 40% της λιγνιτικής παραγωγής, καθώς δεν έχει απαντήσει η Κομισιόν στο αίτημα της χώρας για αναβολή υλοποίησης της παλαιότερης σχετικής απόφασης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου