Τράπεζες, ελληνικές και ξένες, καθώς και επενδυτικά funds έχουν σύμφωνα με τις πληροφορίες εκδηλώσει ενδιαφέρον για να εισέλθουν μετοχικά στα δίκτυα ηλεκτρισμού της ΔΕΗ.
Ακριβώς αυτά τα πιστωτικά ιδρύματα και funds «φωτογραφίζει» η αναφορά στο σημείωμα που δημοσιοποίησε την Τετάρτη μετά το υπουργικό συμβούλιο, η υπουργός ΠΕΚΑ Τίνα Μπιρμπίλη. Στο σημείο δηλαδή που κάνει λόγο για τη δυνατότητα εκχώρησης σε τρίτους μειοψηφικών πακέτων της νέας θυγατρικής της ΔΕΗ «προς ενίσχυση της κεφαλαιουχικής της επάρκειας, για την εκτέλεση των έργων που θα προβλέπονται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξής της». Διότι, μόνο τράπεζες και μεγάλα επενδυτικά κεφάλαια είναι σε θέση να διαθέσουν τα τεράστια κεφάλαια που θα απαιτηθούν για επενδύσεις σε νέα δίκτυα ηλεκτρισμού και για τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων.
Σύμφωνα λοιπόν με τις πληροφορίες, το τελευταίο διάστημα ελληνικoί και ξένοι χρηματοπιστωτικοί οργανισμοί έχουν βολιδοσκοπήσει κυβερνητικά στελέχη, κάνοντας σαφές ότι θα ενδιαφέρονταν να αποκτήσουν μετοχική συμμετοχή στη νέα θυγατρική της ΔΕΗ για την διαχείριση του συστήματος μεταφοράς.
Και το υπαρκτό αυτό ενδιαφέρον, όπως λέει άνθρωπος που γνωρίζει κάποιες από τις συζητήσεις που διαμείφθηκαν τελευταίως, έπαιξε σημαντικό ρόλο στο να συμπεριληφθεί η συγκεκριμένη αναφορά στο κείμενο του νομοσχεδίου. Έχει μάλιστα ενδιαφέρον η επισήμανσή του πως όλοι όσοι συμμετείχαν στη διαβούλευση, γνώριζαν τη συγκεκριμένη αναφορά, κι ας υποστηρίζουν σήμερα τόσο ΔΕΗ και ΓΕΝΟΠ όσο και ο ΕΣΑΗ πως «δεν είχε συζητηθεί ποτέ κάτι τέτοιο».
Το θολό κλίμα…
Εκείνο πάντως που θολώνει τα νερά είναι ότι την Τετάρτη δόθηκε απλώς ένα σημείωμα, και όχι το ίδιο το νομοσχέδιο. Το γεγονός γεννά υποψίες, για το κατά πόσο η συγκεκριμένη αναφορά θα παραμείνει και στο τελικό κείμενο. Πόσω μάλλον όταν η ΓΕΝΟΠ δεν έχει ακόμη «τοποθετηθεί», αλλά και όταν στο υπουργικό συμβούλιο η υπουργός ΠΕΚΑ απλώς παρουσίασε τα βασικά σημεία του νόμου, χωρίς να ακολουθήσει συζήτηση- όπως είθισται να γίνεται με κάθε νομοσχέδιο για το οποίο πιέζει ο χρόνος (βάσει του μνημονίου πρέπει να έχει ψηφισθεί ως τις 31 Μαρτίου).
Λέγεται μάλιστα πως ο λόγος που δεν συζητήθηκε, οφείλεται στην παρατήρηση του Πρωθυπουργού πως κάποιες διατάξεις είναι αρκετά περίπλοκες και χρειάζονται απλοποίηση. «Τώρα ο κίνδυνος είναι, πριν ο νόμος συζητηθεί στο υπουργικό συμβούλιο, η υπουργός να αρχίσει να βάλλεται απ’ όλους. Από τον ΕΣΑΗ με το επιχείρημα ότι ο ΙΤΟ είναι ένα γραφειοκρατικό σχήμα ελεγχόμενο από τη ΔΕΗ, και από τη ΓΕΝΟΠ ότι ξεπουλάει τα δίκτυα. Τα πυρά αυτά μπορεί να δημιουργήσουν άσχημο κλίμα, αναγκάζοντάς την να πάρει πίσω τα περί ιδιωτικών στα δίκτυα», εκτιμά ο συνομιλητής μας.
Η στάση αναμονής από τη ΓΕΝΟΠ
Όσο για τη ΓΕΝΟΠ, το ότι δεν έχει ακόμη εκφραστεί δημόσια, λέει πολλά. Το συνδικάτο γνωρίζει ότι μια σειρά περιστατικά, με κυριότερο τη δημοσίευση των επιχορηγήσεων που πήρε τη περίοδο 1999-2010 έχουν προκαλέσει έντονη δυσαρέσκεια στη κυβέρνηση. Την ίδια στιγμή, η προτεραιότητά του είναι να ψηφιστεί από τη Βουλή το μοντέλο του ΙΤΟ, της θυγατρικής 100% της ΔΕΗ στο σύστημα μεταφοράς. Τηρεί λοιπόν έξυπνη στάση και δεν θέλει σε αυτή την λεπτή φάση να «βγει στα κεραμίδια» κατά δήλωση στελέχους του, εξαπολύοντας τους γνωστούς μύδρους κατά των ιδιωτικών συμφερόντων. «Άλλωστε είναι μόνο η πρώτη παρουσίαση ενός νομοσχεδίου. Δεν πρόκειται να επιτρέψουμε να γίνει νόμος εάν περιλαμβάνει τέτοιες κερκόπορτες», όπως αναφέρει στέλεχος της ΓΕΝΟΠ, τονίζοντας πως τα περί ιδιωτικοποίησης των δικτύων συναντούν αντιδράσεις και από συναδέλφους της κας Μπριμπίλη μέσα στο υπουργικό συμβούλιο.
Και οι ιδιώτες
Όσο για τους ιδιώτες επενδυτές, πηγές του ΕΣΑΗ, δεν κρύβουν την ικανοποίησή τους για το παράθυρο εκχώρησης ως του 49% των δικτύων, δηλώνοντας πως ουδέποτε είχε συζητηθεί στη διαβούλευση, κάτι που πάντως όπως λένε, «δεν είναι παράλογο γιατί απλά δε μας αφορούσε».
Σύμφωνα με τους ίδιους κύκλους, για να μπορέσει ο ΙΤΟ να λειτουργήσει πραγματικά θα πρέπει να είναι ανεξάρτητος από τη ΔΕΗ. Άρα η ιδιωτικοποίηση του 49% είναι το ελάχιστο της ανεξαρτησίας που θα μπορούσε να επιτευχθεί, αφού ο ΙΤΟ θα αποκτήσει σε μια τέτοια περίπτωση μια αρχική αυτονομία. Εάν αντίθετα - συνεχίουν- παραμείνει 100% υπό τη ΔΕΗ δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα οδηγήσει σε στρέβλωση της αγοράς.
Έλλειψη προτεραιότητας στα δίκτυα
«Είναι πολύ σημαντικό να εισέλθει στα δίκτυα της ΔΕΗ ένας ξένος operator ή ένας ιδιώτης που θα επενδύσει», υποστηρίζει στέλεχος του χώρου, «αφού οι ανάγκες του συστήματος είναι πολύ μεγάλες καθώς δεν υπήρξε ποτέ μέχρι σήμερα ουσιώδης μέριμννα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων». Η Πελοπόννησος καλύπτεται με μια γραμμή 150KV. Και ενδεικτικό είναι πως η καινούρια μονάδα της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη θα έχει έξοδο στα 150KV, κάτι που δεν συμβαίνει πουθενά στον κόσμο, καθώς το μίνιμουμ για μια τέτοια μονάδα είναι γραμμή 400KV. Από την άλλη πλευρά, οι χρεώσεις για τη χρήση των δικτύων είναι από τις υψηλότερες στην Ευρώπη όταν ταυτόχρονα αυτά έχουν πολύ χαμηλή ποιότητα. Πληρώνουμε δηλαδή ακριβά ένα μέτριο προϊόν, όπως χαρακτηριστικά λέει, και φέρνει σαν παράδειγμα το γεγονός ότι η Αίγινα, δίπλα ακριβώς στην Αθήνα, έμεινε επί δύο εβδομάδες χωρίς ρεύμα.
Οφέλη από είσοδο ενός ξένου διαχειριστή δικτύων
Για τους ιδιώτες, το σημαντικό είναι να εισέλθει στη νέα θυγατρική της ΔΕΗ, ένας operator δικτύου, όπως για παράδειγμα η ιταλική TERNA, διαφωνούν ωστόσο στο σενάριο ενός επενδυτή εισηγμένου σε χρηματιστήριο. Όταν η αντίστοιχη ιταλική ΔΕΗ είχε σπάσει στα δύο, η TERNA ανεξαρτητοποιήθηκε εντελώς ιδιοκτησιακά και παραμένει μόνο εταιρεία διαχείρισης δικτύων. Αντίστοιχες εταιρείες υπάρχουν και σε άλλες χώρες στην Ευρώπη.
«Η εικόνα του ηρωικού εναερίτη που τραβάει γραμμές στα απομακρυσμένα χωριά της Ηπείρου δεν υπάρχει πια εδώ και δεκαετίες. Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα έχει ανάγκη από ένα σταθερό, επαρκές και ανταγωνιστικό δίκτυο. Η Κρήτη έχει πρόβλημα κάθε καλοκαίρι, ενώ πριν δύο χρόνια κινδυνεύαμε με μπλακ άουτ γιατί υπήρχαν προβλήματα γραμμών, και συντήρησης.
Όλα αυτά συν η διασύνδεση των νησιών είναι πολύ σημαντικά θέματα, και δεν έχουν περάσει στην κοινή γνώμη. Όπως ήταν κάποτε σημαντικοί οι αυτοκινητόδρομοι, όπως η Βόρεια Ελλάδα άλλαξε με την Εγνατία, σχεδόν αντίστοιχα σημαντικό είναι και το ενεργειακό ζήτημα. Δεν μπορεί σήμερα να φτιάχνουμε καινούριους αυτοκινητόδρομους με μία μόνο λωρίδα, διότι αυτό κάνουμε στον ηλεκτρισμό», λένε χαρακτηριστικά κύκλοι του ΕΣΑΗ.
Διαφωνούν ωστόσο κάθετα στο σκεπτικό ότι ο μειοψηφών μέτοχος των δικτύων θα είναι εταιρεία εισηγμένη σε χρηματιστήριο. Διότι, όπως εξηγούν, τώρα που η Ελλάδα είναι ζορισμένη και πιέζεται για να πουλήσει χαμηλά, αυτό θα ήταν καταστροφή. Αντίθετα, κατά τον ΕΣΑΗ, μια συναλλαγή με εταιρεία δικτύων θα μπορούσε να έχει πολύ θετικές επιπτώσεις για τους καταναλωτές, όπως συνέβη στη περίπτωση της τηλεφωνίας.
ΠΗΓΗ: http://www.energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου