Ένα έντονο παρασκήνιο εκτυλίσσεται τα τελευταία 24ωρα γύρω από τη τελική μορφή που θα πάρει το κείμενο του ενεργειακού νομοσχεδίου, με τις πιέσεις να αφορούν στην απάλειψη κρίσιμων άρθρων όπως για παράδειγμα τη πρόβλεψη για «ιδιοκτησιακό διαχωρισμό της δραστηριότητας μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας», καθώς επίσης και άλλων, που ωστόσο προβλέπονται στην σχετική Κοινοτική Οδηγία.
Από την πλευρά της η πολιτική ηγεσία του υπ. Περιβάλλοντος, όπως φάνηκε από την ευρεία συνάντηση που έγινε το Σάββατο (με τη συμμετοχή ΔΕΣΜΗΕ, ΔΕΗ, ΡΑΕ), μοιάζει να επιχειρεί να συμβιβάσει τα πολλά και αντικρουόμενα μεταξύ τους συμφέροντα, χωρίς να έχει ωστόσο πάρει σαφή θέση απέναντι σε αρκετά ζητήματα, τα οποία παραμένουν ανοιχτά.
Έτσι, ουδείς μπορεί να πει με βεβαιότητα αν μέσα στα επόμενα 24ωρα δεν θα γίνουν και νέες τροποποιήσεις, παρ’ ότι η συνάντηση του Σαββάτου υποτίθεται ότι κατέληξε σε ένα «οριστικό» κείμενο, το 6ο στη σειρά από τότε που ξεκίνησαν οι διαβουλεύσεις...
Και ενώ η υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπριμπίλη συναντάται σήμερα με τους εκπροσώπους των ιδιωτών επενδυτών (ΕΣΑΗ) για να τους παρουσιάσει το τελικό κείμενο του νομοσχεδίου που πρόκειται να σταλεί τις επόμενες ημέρες προς έγκριση στη Κομισιόν (η παρουσίαση στο υπουργικό συμβούλιο θα γίνει εκτός απροόπτου την επόμενη εβδομάδα), εντείνονται οι πιέσεις από τη ΔΕΗ για να συμπεριληφθούν σε αυτό μια σειρά από αλλαγές. Οι κυριότερες από αυτές είναι :
• Να απαληφθεί εντελώς το άρθρο 41, που αναφέρεται στην πρόβλεψη για τον περίφημο ιδιοκτησιακό διαχωρισμό των δικτύων, δηλαδή την βασική πρόβλεψη της Κοινοτικής Οδηγίας 72/2009, ως επιλογή που έχει "στα χέρια της" η ΔΕΗ, για να την υλοποιήσει όποτε αυτή το θελήσει. Το εν λόγω άρθρο προβλέπει πως «οποτεδήποτε μετά τη θέση σε ισχύ του παρόντος νόμου, η ΔΕΗ ΑΕ δύναται να επιλέξει τη μεταβίβαση της συμμετοχής της στο μετοχικό κεφάλαιο της ΑΔΕΣΜΗΕ Α.Ε. σε τρίτα πρόσωπα, ή με την καθ’ οιονδήποτε άλλο τρόπο απόκτηση ελέγχου στην ΑΔΕΣΜΗΕ Α.Ε. από τρίτα πρόσωπα σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου»
• Να «κουτσουρευτεί» το άρθρο 51 που μιλάει για την ανεξαρτησία της θυγατρικής της ΔΕΗ στα δίκτυα Διανομής (ΔΕΔΔΗΕ) και να απαλειφθούν οι παράγραφοι 2 και 3 που μιλούν για την επαγγελματική θέση που πρέπει να έχουν τα μέλη του Δ.Σ. του ΔΕΔΔΗΕ, και τον τρόπο με τον οποίο θα παύονται. Συγκεκριμένα προβλέπει πως «τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου και των διοικητικών οργάνων του ΔΕΔΔΗΕ δεν μπορούν να κατέχουν καμία επαγγελματική θέση ή ευθύνη, ούτε να έχουν συμφέρον ή επιχειρηματική σχέση που να συνδέεται με την ΔΕΗ ΑΕ ή με οποιοδήποτε μέρος της πέραν του ΔΕΔΔΗΕ καθώς και με τους μετόχους αυτής, για διάστημα τριών (3) ετών πριν το διορισμό τους και τεσσάρων (4) ετών μετά τη λήξη της περιόδου απασχόλησής τους στον ΔΕΔΔΗΕ.. Στους παραβάτες της παρούσας διάταξης επιβάλλεται, με απόφαση της Ρ.Α.Ε., πρόστιμο ύψους από €50.000 ως €200.000. Επίσης, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και των διοικητικών οργάνων του ΔΕΔΔΗΕ δύνανται να καταγγείλουν την πρόωρη λήξη της απασχόλησής τους στη ΡΑΕ. Η τελευταία, δύναται με αιτιολογημένη απόφασή της να παύσει μέλος του διοικητικού συμβουλίου και των διοικητικών οργάνων του ΔΕΔΔΗΕ εφόσον δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις των διατάξεων του παρόντος άρθρου.
• Τρίτη σημαντική αλλαγή που επιχειρείται είναι, να αλλάξει ο τρόπος εκλογής του εκπροσώπου των εργαζομένων που θα συμμετέχει στο 7μελές Δ.Σ. του Εποπτικού Οργάνου, του νέου δηλαδή φορέα που δημιουργείται και ο οποίος θα ορίζει και το Δ.Σ. του ΑΔΕΣΜΗΕ. Υπενθυμίζουμε ότι το όργανο αυτό θα απαρτίζεται από 2 μέλη που θα υποδείξει το Δημόσιο, 4 μέλη που θα υποδείξει η μητρική εταιρεία, δηλαδή η ΔΕΗ και από έναν εκπρόσωπο των εργαζομένων. Αρχικά, ο εκπρόσωπος των εργαζομένων είχε αποφασιστεί να προέρχεται αποκλειστικά από το προσωπικό της Γενικής Διεύθυνσης Μεταφοράς της ΔΕΗ και του πρώην ΔΕΣΜΗΕ, που μεταφέρονται στον ΙΤΟ. Τώρα, η ιδέα που έχει πέσει στο τραπέζι είναι το πρόσωπο αυτό να επιλεγεί από το σύνολο του προσωπικού της ΔΕΗ, με υπόδειξη της ΓΕΝΟΠ.
Θεωρούν ότι θα μας επιστραφεί με παρατηρήσεις…
Εφόσον περάσουν οι επιχειρούμενες αυτές αλλαγές, τότε το τελικό κείμενο που θα αποσταλεί στην Κομισιόν προς έγκριση, θα διαφέρει σε αρκετά σημεία από τα όσα προβλέπει η Οδηγία, της οποίας άλλωστε υποτίθεται ότι αποτελεί πιστή μεταφορά στο ελληνικό δίκαιο. Και το ερώτημα που διατυπώνεται σε μια τέτοια περίπτωση, είναι το κατά πόσο η Κομισιόν θα επιτρέψει το να περάσει «κουτσουρεμένη» η Οδηγία.
Το πιθανότερο, όπως εκτιμούν άνθρωποι του ενεργειακού χώρου, είναι το κείμενο να επιστραφεί πίσω στην ελληνική κυβέρνηση, γεμάτο με παρατηρήσεις, ώστε να ξαναγραφτεί, και επομένως να χαθεί και άλλος πολύτιμος χρόνος, μέχρις ότου αυτό κατατεθεί στη Βουλή και γίνει νόμος του κράτους.
Το βέβαιο είναι πως σε μια τέτοια περίπτωση, και εφόσον το κείμενο σταλεί με τη μορφή που φαίνεται να παίρνει στην Κομισιόν, δύσκολα η βρυξελλιώτικη γραφειοκρατία θα προλάβει να κάνει όλες αυτές τις διορθώσεις μέχρι την επόμενη εβδομάδα, οπότε και η υπουργός ΠΕΚΑ Τ. Μπιρμπίλη προτίθεται να το παρουσιάσει στο υπουργικό συμβούλιο. Επομένως, μετά και την ενσωμάτωση των παρατηρήσεων αυτό, πιθανώς αυτό να χρειασθεί να ξαναπεράσει από το υπουργικό. Το «γράψε- σβήσε» και όλο αυτό το αλισβερίσι, είναι πιθανό, όπως λένε οι συνομιλητές μας, να έχει σαν συνέπεια το κείμενο να κατατεθεί στη Βουλή τον Απρίλιο, και να ψηφισθεί περί τα μέσα του επόμενου μηνός (έναντι της υποχρέωσης να έχει κατατεθεί και ψηφισθεί από τη Βουλή το αργότερο ως τις 31 Μαρτίου)...
ΠΗΓΗ:www.energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου