Σε επιστολή της προς τη ΔΕΗ, καθώς και σε άλλες 11 εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας, ζητάει εντός 20 ημερών να της έχουν προσκομίσει αναλυτικά τα τιμολόγια τους, τις συμβάσεις που αποστέλλουν στους καταναλωτές, και το διαφημιστικό υλικό που τις συνοδεύει. Διαφορετικά τις προειδοποιεί ότι θα τους ανακαλέσει τις άδειες λειτουργίας που τους έχει χορηγήσει.
Αιτία της επιστολής, οι αυξανόμενες καταγγελίες που δέχεται το τελευταίο διάστημα η Αρχή από καταναλωτές για προσέγγιση και παραπλανητικές διαφημίσεις που δέχονται μέσω τηλεφωνημάτων ή επισκέψεις από άλλους προμηθευτές, ακόμη και από τη ΔΕΗ που προσπαθεί να «επαναπατρίσει» τους 65.000 πελάτες που έχασε μέσα στο 2010.
Για να αντιληφθεί κανείς τι ακριβώς συμβαίνει σήμερα, στην αγορά ηλεκτρισμού δραστηριοποιούνται ούτε 10, ούτε 20, αλλά 66 εταιρείες, καθώς αρκούν μόλις… 60.000 ευρώ μετοχικό κεφάλαιο- λιγότερα απ’ όσα χρειάζονται για να πάρει κανείς άδεια ταξί, για να ξεκινήσει τη σχετική δραστηριότητα
Τι τάζουν λοιπόν οι πωλητές των νέων παρόχων ενέργειας αλλά και της ΔΕΗ στους καταναλωτές ; Σημαντικά ποσοστά εκπτώσεων, π.χ. 20%, χωρίς αυτό να προκύπτει από αναλυτικό τιμολόγιο, αλλά και χωρίς ο πωλητής να γνωρίζει την κατανάλωση του πελάτη που προσεγγίζει. Άλλο συχνό κρούσμα, είναι η έκπτωση που προσφέρει ο πωλητής να γίνεται επί των περυσινών τιμολογίων της ΔΕΗ, και όχι επί αυτών που ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου, τα οποία σε άλλες κατηγορίες έχουν αυξηθεί, ενώ σε άλλες κατηγορίες έχουν μειωθεί. Τάζουν δηλαδή μεγαλύτερη έκπτωση, όταν στην πραγματικότητα είναι μικρότερη.
Κώδικας συμπεριφοράς των προμηθευτών
Αντίστοιχα η ΡΑΕ δημοσιεύει τις βασικότερες υποχρεώσεις που πρέπει να τηρούν οι προμηθευτές απέναντι στους πελάτες τους, σε τρεις τομείς που συγκεντρώνουν και τα περισσότερα παράπονα :
1ο) Διαφήμιση -προώθηση: Κάθε προμηθευτής καλείται να αφαιρέσει άμεσα από τα μέσα προβολής του οποιαδήποτε πληροφορία για τις προσφερόμενες χρεώσεις και υπηρεσίες που δεν βρίσκονται σε ισχύ (π.χ. εκπτώσεις που έχουν υπολογιστεί επί των τιμολογίων της ΔΕΗ που ίσχυαν πέρυσι)
2ο) Συμπεριφορά συνεργατών των εταιρειών: Καλούνται κατά την προσωπική επίσκεψη να επιδεικνύουν ταυτότητα με το σήμα της εταιρείας, ειδάλλως κατά την εξ αποστάσεως επικοινωνία να αναφέρουν το ονοματεπώνυμό τους (κάτι που αρκετές φορές δεν γίνεται).
3ο) Προσυμβατική ενημέρωση καταναλωτή: Δικαιούται, ο καταναλωτής, να απαιτεί από τον πωλητή που τον προσεγγίζει επαρκή ενημέρωση για την κατηγορία τιμολόγησης στην οποία ανήκει, καθώς και για τις τιμές μονάδας ανά κιλοβατώρα των τιμολογίων που προσφέρουν, με διακριτή αναγραφή της κάθε χρέωσης (για την ενέργεια, τα διάφορα τέλη, όπως το Τέλος ΑΠΕ που είναι κοινά για όλες τις εταιρείες) έτσι ώστε να είναι δυνατή η σύγκριση στην ίδια βάση με άλλες προσφορές από την ίδια ή άλλη εταιρεία.
Ιδού, τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές πριν αλλάξουν προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας, μέσα από μια 5 βασικά βήματα.
Πόσο ξοδεύουμε; Πριν από οποιαδήποτε απόφαση, αναζητάμε τους 3 τελευταίους 4μηνιαίους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς της ΔΕΗ, που καλύπτουν την περίοδο ενός έτους. Το ενεργειακό μας "προφίλ" είναι ο πιο ασφαλής οδηγός για να συγκρίνουμε κατά πόσο μας συμφέρει μια νέα προσφορά.
Ζητάμε προσφορά σύμφωνα με το "προφίλ" μας: Δεν αρκούμαστε σε γενικά ποσοστά εκπτώσεων ή σε τιμές που προσφέρουν οι εταιρείες ανά κιλοβατώρα. Αλλά δίνουμε τα στοιχεία του ενεργειακού μας "προφίλ" στον πωλητή και του ζητάμε να μας δώσει εγγράφως μια προσφορά για ένα 12μηνο, βάσει των στοιχείων της κατανάλωσης που κάνουμε. Π.χ. άλλο πακέτο ταιριάζει σε οικογένεια που έχει νυχτερινό ρεύμα, και διαφορετικό σε κάποια που δεν το χρησιμοποιεί.
Και να είναι... αναλυτική: Του ζητάμε αναλυτική προσφορά για ένα 12μηνο που να περιλαμβάνει δύο τμήματα: Το κόστος που αφορά μόνο στην κατανάλωση ρεύματος (με ΦΠΑ), το σκέλος δηλαδή του τιμολογίου πάνω στο οποίοι οι εναλλακτικοί πάροχοι επιβάλλουν την έκπτωσή τους. Και το συνολικό κόστος που περιλαμβάνει εκτός από τη χρέωση της ενέργειας και τις λεγόμενες "μονοπωλιακές χρεώσεις", δηλαδή μια σειρά από τέλη, (τα οποία έχουν την ίδια ακριβώς τιμή για όλες τις εταιρείες ανεξαιρέτως, ΔΕΗ και εναλλακτικούς παρόχους), καθώς επίσης και τις χρεώσεις προς τρίτους (ΕΡΤ, Δήμους, κλπ). Αντιλαμβανόμαστε ποια είναι η πιο συμφέρουσα προσφορά μόνο αν συγκρίνουμε τα κόστη του τωρινού με εκείνα του νέου προμηθευτή που αφορούν στην κατανάλωση ρεύματος, δηλαδή στην ενέργεια. Διότι, όπως προείπαμε εκεί "παίζεται" το παιχνίδι των εκπτώσεων.
"Σας εξασφαλίζουμε 15% έκπτωση από το λογαριασμό που πληρώνετε σήμερα!":
Αιτία της επιστολής, οι αυξανόμενες καταγγελίες που δέχεται το τελευταίο διάστημα η Αρχή από καταναλωτές για προσέγγιση και παραπλανητικές διαφημίσεις που δέχονται μέσω τηλεφωνημάτων ή επισκέψεις από άλλους προμηθευτές, ακόμη και από τη ΔΕΗ που προσπαθεί να «επαναπατρίσει» τους 65.000 πελάτες που έχασε μέσα στο 2010.
Για να αντιληφθεί κανείς τι ακριβώς συμβαίνει σήμερα, στην αγορά ηλεκτρισμού δραστηριοποιούνται ούτε 10, ούτε 20, αλλά 66 εταιρείες, καθώς αρκούν μόλις… 60.000 ευρώ μετοχικό κεφάλαιο- λιγότερα απ’ όσα χρειάζονται για να πάρει κανείς άδεια ταξί, για να ξεκινήσει τη σχετική δραστηριότητα
Τι τάζουν λοιπόν οι πωλητές των νέων παρόχων ενέργειας αλλά και της ΔΕΗ στους καταναλωτές ; Σημαντικά ποσοστά εκπτώσεων, π.χ. 20%, χωρίς αυτό να προκύπτει από αναλυτικό τιμολόγιο, αλλά και χωρίς ο πωλητής να γνωρίζει την κατανάλωση του πελάτη που προσεγγίζει. Άλλο συχνό κρούσμα, είναι η έκπτωση που προσφέρει ο πωλητής να γίνεται επί των περυσινών τιμολογίων της ΔΕΗ, και όχι επί αυτών που ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου, τα οποία σε άλλες κατηγορίες έχουν αυξηθεί, ενώ σε άλλες κατηγορίες έχουν μειωθεί. Τάζουν δηλαδή μεγαλύτερη έκπτωση, όταν στην πραγματικότητα είναι μικρότερη.
Κώδικας συμπεριφοράς των προμηθευτών
Αντίστοιχα η ΡΑΕ δημοσιεύει τις βασικότερες υποχρεώσεις που πρέπει να τηρούν οι προμηθευτές απέναντι στους πελάτες τους, σε τρεις τομείς που συγκεντρώνουν και τα περισσότερα παράπονα :
1ο) Διαφήμιση -προώθηση: Κάθε προμηθευτής καλείται να αφαιρέσει άμεσα από τα μέσα προβολής του οποιαδήποτε πληροφορία για τις προσφερόμενες χρεώσεις και υπηρεσίες που δεν βρίσκονται σε ισχύ (π.χ. εκπτώσεις που έχουν υπολογιστεί επί των τιμολογίων της ΔΕΗ που ίσχυαν πέρυσι)
2ο) Συμπεριφορά συνεργατών των εταιρειών: Καλούνται κατά την προσωπική επίσκεψη να επιδεικνύουν ταυτότητα με το σήμα της εταιρείας, ειδάλλως κατά την εξ αποστάσεως επικοινωνία να αναφέρουν το ονοματεπώνυμό τους (κάτι που αρκετές φορές δεν γίνεται).
3ο) Προσυμβατική ενημέρωση καταναλωτή: Δικαιούται, ο καταναλωτής, να απαιτεί από τον πωλητή που τον προσεγγίζει επαρκή ενημέρωση για την κατηγορία τιμολόγησης στην οποία ανήκει, καθώς και για τις τιμές μονάδας ανά κιλοβατώρα των τιμολογίων που προσφέρουν, με διακριτή αναγραφή της κάθε χρέωσης (για την ενέργεια, τα διάφορα τέλη, όπως το Τέλος ΑΠΕ που είναι κοινά για όλες τις εταιρείες) έτσι ώστε να είναι δυνατή η σύγκριση στην ίδια βάση με άλλες προσφορές από την ίδια ή άλλη εταιρεία.
Ιδού, τι πρέπει να προσέχουν οι καταναλωτές πριν αλλάξουν προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας, μέσα από μια 5 βασικά βήματα.
Πόσο ξοδεύουμε; Πριν από οποιαδήποτε απόφαση, αναζητάμε τους 3 τελευταίους 4μηνιαίους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς της ΔΕΗ, που καλύπτουν την περίοδο ενός έτους. Το ενεργειακό μας "προφίλ" είναι ο πιο ασφαλής οδηγός για να συγκρίνουμε κατά πόσο μας συμφέρει μια νέα προσφορά.
Ζητάμε προσφορά σύμφωνα με το "προφίλ" μας: Δεν αρκούμαστε σε γενικά ποσοστά εκπτώσεων ή σε τιμές που προσφέρουν οι εταιρείες ανά κιλοβατώρα. Αλλά δίνουμε τα στοιχεία του ενεργειακού μας "προφίλ" στον πωλητή και του ζητάμε να μας δώσει εγγράφως μια προσφορά για ένα 12μηνο, βάσει των στοιχείων της κατανάλωσης που κάνουμε. Π.χ. άλλο πακέτο ταιριάζει σε οικογένεια που έχει νυχτερινό ρεύμα, και διαφορετικό σε κάποια που δεν το χρησιμοποιεί.
Και να είναι... αναλυτική: Του ζητάμε αναλυτική προσφορά για ένα 12μηνο που να περιλαμβάνει δύο τμήματα: Το κόστος που αφορά μόνο στην κατανάλωση ρεύματος (με ΦΠΑ), το σκέλος δηλαδή του τιμολογίου πάνω στο οποίοι οι εναλλακτικοί πάροχοι επιβάλλουν την έκπτωσή τους. Και το συνολικό κόστος που περιλαμβάνει εκτός από τη χρέωση της ενέργειας και τις λεγόμενες "μονοπωλιακές χρεώσεις", δηλαδή μια σειρά από τέλη, (τα οποία έχουν την ίδια ακριβώς τιμή για όλες τις εταιρείες ανεξαιρέτως, ΔΕΗ και εναλλακτικούς παρόχους), καθώς επίσης και τις χρεώσεις προς τρίτους (ΕΡΤ, Δήμους, κλπ). Αντιλαμβανόμαστε ποια είναι η πιο συμφέρουσα προσφορά μόνο αν συγκρίνουμε τα κόστη του τωρινού με εκείνα του νέου προμηθευτή που αφορούν στην κατανάλωση ρεύματος, δηλαδή στην ενέργεια. Διότι, όπως προείπαμε εκεί "παίζεται" το παιχνίδι των εκπτώσεων.
"Σας εξασφαλίζουμε 15% έκπτωση από το λογαριασμό που πληρώνετε σήμερα!":
Προσέχουμε την παραπλανητική επιχειρηματολογία που ενδέχεται να χρησιμοποιεί ένας πωλητής. Προσοχή, αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι οι εναλλακτικοί πάροχοι παραπλανούν.
Εχει ωστόσο υπάρξει παράπονο καταναλωτή ότι ο πωλητής που επικοινώνησε μαζί του του είπε "έρχομαι εκ μέρους του υπουργείου ή και της ΡΑΕ προκειμένου να σας ενημερώσω για την πλέον συμφέρουσα προσφορά". Σε άλλη περίπτωση το επιχείρημα ήταν ότι "στην εταιρεία μας ανήκει το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας και αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να είμαστε φθηνότεροι" (σημειωτέον ότι το δίκτυο ήταν και παραμένει στην ιδιοκτησίας της ΔΕΗ)
Δεν ξεχνάμε να ρωτήσουμε τον πωλητή για τη διαδικασία υπαναχώρησης : Νομικά έχουμε το δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύμβαση, αζημίως, εντός 14 ημερών από τη σύναψή της).
Δεν ξεχνάμε να ρωτήσουμε τον πωλητή για τη διαδικασία υπαναχώρησης : Νομικά έχουμε το δικαίωμα υπαναχώρησης από τη σύμβαση, αζημίως, εντός 14 ημερών από τη σύναψή της).
ΠΗΓΗ: www.energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου