Μαζί με το βασιλικό, ποτίστηκε κι η γλάστρα. Έτσι σχολίαζαν κάποιοι χθες το βράδυ, όταν η κυβέρνηση κατέθεσε στη Βουλή εσπευσμένα μετά το υπουργικό συμβούλιο, το νομοσχέδιο για τις μισθολογικές περικοπές στις ΔΕΚΟ, το γεγονός ότι εξαιρέθηκαν από αυτό όλες οι ενεργειακές εταιρείες. Τι εννοούσαν; Ότι με την σφοδρή πίεση που άσκησε και τις απειλές που εκτόξευσε η ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ, κατάφερε εν τέλει να αλλάξει η αρχική κυβερνητική πρόθεση και να εξαιρεθούν από τις ρυθμίσεις οι ΔΕΚΟ οι οποίες είναι εισηγμένες στο Χρηματιστήριο είτε συνδέονται με αυτές.
Με αυτή τη διατύπωση εξαιρούνται από τις μισθολογικές περικοπές τόσο οι εργαζόμενοι στη ΔΕΗ και τις θυγατρικές της, όσο και οι εργαζόμενοι στην ΔΕΠΑ, τα ΕΛΠΕ και τις θυγατρικές τους, υπό την προϋπόθεση ότι η διοίκησή τους ασκείται από το δημόσιο.
Η ακριβής διατύπωση στο νόμο είναι: «Κριτήριο για την ένταξη είναι η πλειοψηφική συμμετοχή του δημοσίου σε ΝΠΙΔ (μη εισηγμένα στο ΧΑΑ και συνδεόμενα με αυτά) εκτός και αν η διοίκηση και διαχείριση δεν ασκούνται από το δημόσιο».
Η εξαίρεση, η οποία αποτελεί ανάσα για τη συγκεκριμένη κατηγορία εργαζομένων, δεν ήταν στις προθέσεις της κυβέρνησης. Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το energypress η αρχική διατύπωση εξαιρούσε μόνον τις εταιρείες των οποίων το Δημόσιο δεν ασκεί τη διοίκηση. Συγκεκριμένα ανέφερε: «Στο πεδίο εφαρμογής υπάγονται οι δημόσιες επιχειρήσεις, με εξαίρεση τις εταιρείες στις οποίες το δημόσιο αν και πλειοψηφών μέτοχος δεν ασκεί τη διοίκηση και διαχείρισή τους».
Η αλλαγή προήλθε μετά τα σκληρά διαβήματα, κυρίως από την πλευρά της ΓΕΝΟΠ, η οποία είχε προειδοποιήσει με απεργίες διαρκείας, καταλήψεις μονάδων και έξοδο σταθμών από το σύστημα. «Θα βυθιστεί η χώρα στο σκοτάδι. Αποκλείεται να ψηφιστεί τέτοιος νόμος από Κοινοβούλιο που θα ηλεκτροδοτείται κανονικά» διαμήνυσαν αρμοδίως οι συνδικαλιστές και φαίνεται ότι το εννοούσαν.
Το νομοσχέδιο
Στο σχέδιο νόμου, πάντως, στο οποίο όπως προαναφέρθηκε δεν φαίνεται να εντάσσεται καμία ενεργειακή εταιρεία, σύμφωνα με την κυβέρνηση προβλέπεται «η βελτίωση του πλαισίου οικονομικής εποπτείας των ΔΕΚΟ, ώστε να ελεγχθεί το μέγεθος των ελλειμμάτων που επιβαρύνουν άμεσα και έμμεσα τον Τακτικό Προϋπολογισμό, να ενισχυθεί η διαφάνεια και η λογοδοσία στην οικονομική τους διαχείριση». Για το σκοπό αυτό προτείνονται τα εξής μέτρα:
• Ένταξη στο πεδίο εποπτείας του Υπουργείου Οικονομικών των ΔΕΚΟ και των ΝΠΙΔ που υπάγονται στην Γενική Κυβέρνηση (η ένταξη αυτή αφορά μόνο στο σκέλος της οικονομικής τους εποπτείας, η λειτουργική εποπτεία παραμένει στα καθ’ ύλην αρμόδια υπουργεία). Μεταξύ των «νέων» επιχειρήσεων που θα υπάγονται στην οικονομική εποπτεία του Υπουργείου Οικονομικών είναι το Αττικό Μετρό, η Εγνατία Οδός, η ΕΡΤ, το Κτηματολόγιο ΑΕ, το ΤΡΑΜ.
• Υποβολή τριμηνιαίων οικονομικών καταστάσεων ελεγμένων από Ορκωτούς Ελεγκτές και δυνατότητα επιβολής της υποχρέωσης για συνεπή παροχή οικονομικών δεδομένων στις υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών, ακόμη και με διακοπή της χρηματοδότησης σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
Το σχέδιο νόμου ρυθμίζει επίσης την εισοδηματική πολιτική για τις ΔΕΚΟ από την 1η Ιανουαρίου 2011 ως εξής:
Θέσπιση ανώτατου πλαφόν 4.000 ευρώ τον μήνα (μικτά) υπολογιζόμενα σε δωδεκάμηνη βάση. Εξαιρούνται Πρόεδροι, Διοικητές και Διευθύνοντες Σύμβουλοι (για τους οποίους ισχύει το πλαφόν που είχε οριστεί με τον νόμο 3833/2010). Η ρύθμιση αυτή αφορά περίπου το 10% των υπαλλήλων των ΔΕΚΟ συνολικά.
Μείωση αποδοχών κατά 10% σε αποδοχές που ξεπερνούν τα 1.800 ευρώ τον μήνα (μικτά). Απαλλάσσονται τα επιδόματα οικογενειακής κατάστασης και ανθυγιεινής εργασίας. Η ρύθμιση αυτή αφορά προοδευτικά (ξεκινώντας από οριακές μειώσεις στις αποδοχές και φτάνοντας στη μέγιστη μείωση του 10%) σε περίπου 89% των υπαλλήλων των ΔΕΚΟ. Μόνο 11% των υπαλλήλων ΔΕΚΟ έχουν μηνιαίες μικτές αποδοχές κάτω από 1800 ευρώ.
Σε επίπεδο φορέα, θέσπιση ανώτατης δαπάνης 10% επί των συνολικών δαπανών μισθοδοσίας για αμοιβές όπως υπερωριακής εργασίας, υπερεργασίας, εκτός έδρας, οδοιπορικών, καθώς και εργασίας τις εξαιρέσιμες μέρες. Η ρύθμιση αυτή θα επηρεάσει τους υπαλλήλους ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο η επιχείρηση θα κατανείμει τις αμοιβές.
Μέγιστη δυνατή μείωση συνολικών αμοιβών ενός εργαζόμενου 25%.
Η αιτιολογία
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, η ανάγκη για παρέμβαση με στόχο την εξυγίανση και τη συγκράτηση και μείωση των δαπανών στις ΔΕΚΟ είναι επιτακτική, καθώς:
• Τα τελευταία πέντε χρόνια τα συσσωρευμένα ελλείμματα (χρέος) – μόνο των 11 πιο ζημιογόνων ΔΕΚΟ – έχει υπερδιπλασιαστεί από 5,6 δις ευρώ σε 13,2 δις ευρώ.
• Τα ετήσια ελλείμματα των ΔΕΚΟ που σήμερα εποπτεύονται από την Ειδική Γραμματεία ΔΕΚΟ που Υπουργείου Οικονομικών ξεπερνούν το 1,5 δις ευρώ.
• Οι δαπάνες μισθοδοσίας έχουν αυξηθεί κατά περίπου 9% τα τελευταία τρία χρόνια τη στιγμή που η απασχόληση μειώθηκε κατά περίπου 6%.
• Ο δείκτης μισθολογικού κόστους προς έσοδα είναι περίπου 80% ενώ για πέντε μεγάλες ΔΕΚΟ το μισθολογικό κόστος ξεπερνά τα έσοδα (το 2009 στην ΕΘΕΛ ήταν 164% των εσόδων, στον ΗΛΠΑΠ 147,5%, στην ΕΑΣ 143,9%, στον ΗΣΑΠ 110,4% και στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ 109,8%).
• Η μέση ετήσια αμοιβή στις ΔΕΚΟ το 2009 ξεπερνούσε τα 40.000 ευρώ και είναι 100% (διπλάσια) από τη μέση αμοιβή στον ιδιωτικό τομέα και 40% υψηλότερη από τη μέση αμοιβή στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα.
Ένας μεγάλος πλέον αριθμός ΔΕΚΟ περιλαμβάνονται και συνυπολογίζονται στα στοιχεία της Γενικής Κυβέρνησης, ενώ οι καταπτώσεις εγγυήσεων για τις ΔΕΚΟ που αδυνατούν να ανταποκριθούν στις δανειακές τους υποχρεώσεις καταγράφονται επίσης στα ελλείμματα.
ΠΗΓΗ: http://energeia2.blogspot.com/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου