Τόσο η πίεση των Βρυξελλών όσο και οι ασφυκτικές συνθήκες που δημιουργούνται στην ενεργειακή αγορά της χώρας μας καθιστούν σχεδόν επιτακτική την ανάγκη για άμεση ανάληψη δράσης.
Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση θα πρέπει να αποφασίσει αν θέλει να προχωρήσει στην εφαρμογή της οδηγίας με ήπιο τρόπο, ειδάλλως η Κομισιόν θα επιβάλει το σχεδιασμό της. Άλλωστε στις Βρυξέλλες έχει ήδη ξεκινήσει μια συζήτηση για ενιαίο ενεργειακό σχεδιασμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η Ελλάδα ήδη αποτελεί «μαύρο πρόβατο».
Οι πιέσεις της Κομισιόν αναμένεται να ενταθούν για έναν ακόμη λόγο: Η ενέργεια έχει εισαχθεί ως ειδικό κεφάλαιο με δεσμευτικές προβλέψεις για κράτη-μέλη στη Συνθήκη της Λισαβόνας, δηλαδή το Σύνταγμα της Ε.Ε.
Ασφαλείς πληροφορίες του «Κ» ωστόσο αναφέρουν ότι στην κυβέρνηση μελετάται τρόπος συμμόρφωσης με τις λιγότερο δυνατές αντιδράσεις από το σκληροπυρηνικό συνδικάτο της ΓΕΝΟΠ – ΔΕΗ. Είναι όμως αδύνατο να βρεθεί «παράθυρο» με «εικονική εφαρμογή» της οδηγίας καθώς οι Βρυξέλλες παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις. Το θέμα βρίσκεται εκ των πραγμάτων στην κορυφή και της ατζέντας του νέου προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΗ Αρθούρου Ζερβού, ο οποίος ωστόσο δεν έχει ακόμη ανοίξει τα χαρτιά του, ενώ είναι βέβαιο ότι θα απαιτηθούν και πολιτικοί χειρισμοί από πλευράς ΥΠΕΚΑ και υφυπουργού Γιάννη Μανιάτη, που χειρίζεται τα ενεργειακά, προκειμένου οι Βρυξέλλες να δώσουν παράταση για τη συμμόρφωση της χώρας μας.
Η σχετική οδηγία που εντάσσεται στο περίφημο 3ο πακέτο της Ενέργειας (2009/72/ΕΚ) ισχύει από τον περασμένο Ιούλιο, ενώ η Ελλάδα ακόμη δεν έχει συμμορφωθεί στο 2ο πακέτο της οδηγίας του 2003 (2003/54/ΕΚ)! Το μόνο που έχει ολοκληρωθεί είναι ο λογιστικός διαχωρισμός.
Με τα νέα δεδομένα θα πρέπει η χώρα μας μέχρι τις 3 Μαρτίου του 2012 να προχωρήσει σε διαχωρισμό των διαχειριστών των δικτύων από τις εταιρείες παραγωγής και εμπορίας στην ενέργεια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την καθετοποιημένη ΔΕΗ.
Η πρώτη προειδοποιητική επιστολή της Κομισιόν εστάλη στην Αθήνα προ εξαμήνου, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι απαντητική επιστολή της προηγούμενης κυβέρνησης έχει κριθεί ως μη ικανοποιητική.
Η ύπαρξη επιστολής –γεγονός με τη δική του σημασία– γνωστοποιήθηκε από την Επιτροπή με αφορμή μια ουδόλως σχετική ερώτηση της ευρωβουλευτού του ΠΑΣΟΚ κυρίας Άννυς Ποδηματά.
Έτσι, η απάντηση του επιτρόπου Πίλμπαγκς σε ερώτηση για τα τιμολόγια της ΔΕΗ έλαβε τη μορφή αυστηρού μηνύματος: «Η Ελλάδα δεν έχει καν προχωρήσει με το διαχωρισμό του Διαχειριστή Δικτύου (Συστήματος) Διανομής. Για το λόγο αυτό η Επιτροπή έχει κινήσει διαδικασία παράβασης», αναφέρει ο επίτροπος. Επιπλέον, θέτει θέμα απελευθέρωσης των τιμολογίων που σήμερα καθορίζονται με απόφαση της κυβέρνησης.
«Οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας καθορίζονται από την κυβέρνηση και η Επιτροπή έχει κινήσει διαδικασία παράβασης» λέει η απάντηση του επιτρόπου.
Από την άλλη πλευρά παράγοντες που γνωρίζουν καλά τα ενεργειακά θέματα αναφέρουν ότι η έλλειψη σαφούς εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού και οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση επενδύσεων οδηγούν σε δραματική αύξηση των τιμολογίων της Επιχείρησης, ακόμη και άνω του 25-30% το 2013, όταν δηλαδή εφαρμοστεί ο νέος τρόπος υπολογισμού των δικαιωμάτων εκπομπών CO2, καθώς η ΔΕΗ είναι η πλέον «βρώμικη» ηλεκτρική επιχείρηση της Ε.Ε.
Το τρίτο ζήτημα που θέτει στην απάντησή του ο επίτροπος Πίλμπαγκς αφορά το μονοπώλιο της ΔΕΗ στη λιανική αγορά αναφέροντας ότι «σε επίπεδο λιανικής πώλησης δεν υπάρχει άλλος προμηθευτής πέραν της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ). Κατόπιν τούτου, η Επιτροπή θα επικοινωνήσει με τις ελληνικές αρχές για να εξετάσουν αυτό το ζήτημα».
Ασφαλείς πληροφορίες του «Κ» αναφέρουν ότι για όλα αυτά τα θέματα επισκέπτεται την Αθήνα εντός του Ιανουαρίου κλιμάκιο της Κομισιόν, όπως δηλαδή έγινε με την περίπτωση του ελλείμματος. Πρόκειται για ένα ακόμη βήμα που φέρνει τη χώρα μας ενώπιον τετελεσμένων, που μεταφράζονται σε αναγκαστικά μέτρα διαμελισμού της ΔΕΗ σε περίπτωση βεβαίως που δεν υπάρξει άμεση συμμόρφωση.
Οι µέτοχοι της ∆ΕΗ
Αναπάντητο παραµένει το ερώτηµα των επιπτώσεων που θα έχει στους µετόχους της επιχείρησης µια τέτοια εξέλιξη, καθώς το «σπάσιµο» της επιχείρησης θα επιφέρει αναγκαστικά αλλαγές και στην αξία της. Ανάλογη συζήτηση είχε ανοίξει και µε αφορµή το «σπάσιµο» του ΟΤΕ, ωστόσο νοµική φόρµουλα για ανάλογες περιπτώσεις δεν φαίνεται να υπάρχει. Το ιδανικό σενάριο προβλέπει τη σύµφωνη γνώµη των µετόχων να απεµπολήσουν τις μετοχές τους με αντάλλαγμα κάποιο premium.
Οι εναλλακτικές
Η πιο ήπια εναλλακτική που έχει µπροστά της η ∆ΕΗ είναι η δηµιουργία διαφορετικών θυγατρικών εταιρειών για τα δίκτυα διανοµής και µεταφοράς, χωριστές από τις δραστηριότητες παραγωγής, εµπορίας και των λιγνιτών. Με βάση την οδηγία 2009/72/ΕΚ που ισχύει από τις 13 Ιουλίου φέτος, εάν δεν εφαρµοστεί το ήπιο «σπάσιµο», τότε θα υπάρξει αναγκαστική δηµιουργία ξεχωριστών εταιρειών µε εκχώρηση των δικτύων. Ακόµη όµως και στην περίπτωση της δηµιουργίας θυγατρικής, υπάρχουν αυστηρές προβλέψεις για την αποτροπή εικονικών αλλαγών (π.χ. αφαίρεση της λειτουργίας της ηµερήσιας αγοράς).
Οι κινήσεις της κυβέρνησης
Σαφές δείγμα ότι η κυβέρνηση έχει λάβει πολύ σοβαρά υπ’ όψιν της το θέµα και προετοιµάζεται για αλλαγές στη δοµή της ∆ΕΗ αποτελεί η τοποθέτηση στο ∆ΕΣΜΗΕ στη θέση του διευθύνοντος συµβούλου του Γρηγόρη Αντωνόπουλου, ο οποίος προέρχεται από τη διεύθυνση διανοµής της ∆ΕΗ.
Οι πιέσεις της Κομισιόν αναμένεται να ενταθούν για έναν ακόμη λόγο: Η ενέργεια έχει εισαχθεί ως ειδικό κεφάλαιο με δεσμευτικές προβλέψεις για κράτη-μέλη στη Συνθήκη της Λισαβόνας, δηλαδή το Σύνταγμα της Ε.Ε.
Ασφαλείς πληροφορίες του «Κ» ωστόσο αναφέρουν ότι στην κυβέρνηση μελετάται τρόπος συμμόρφωσης με τις λιγότερο δυνατές αντιδράσεις από το σκληροπυρηνικό συνδικάτο της ΓΕΝΟΠ – ΔΕΗ. Είναι όμως αδύνατο να βρεθεί «παράθυρο» με «εικονική εφαρμογή» της οδηγίας καθώς οι Βρυξέλλες παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις. Το θέμα βρίσκεται εκ των πραγμάτων στην κορυφή και της ατζέντας του νέου προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΗ Αρθούρου Ζερβού, ο οποίος ωστόσο δεν έχει ακόμη ανοίξει τα χαρτιά του, ενώ είναι βέβαιο ότι θα απαιτηθούν και πολιτικοί χειρισμοί από πλευράς ΥΠΕΚΑ και υφυπουργού Γιάννη Μανιάτη, που χειρίζεται τα ενεργειακά, προκειμένου οι Βρυξέλλες να δώσουν παράταση για τη συμμόρφωση της χώρας μας.
Η σχετική οδηγία που εντάσσεται στο περίφημο 3ο πακέτο της Ενέργειας (2009/72/ΕΚ) ισχύει από τον περασμένο Ιούλιο, ενώ η Ελλάδα ακόμη δεν έχει συμμορφωθεί στο 2ο πακέτο της οδηγίας του 2003 (2003/54/ΕΚ)! Το μόνο που έχει ολοκληρωθεί είναι ο λογιστικός διαχωρισμός.
Με τα νέα δεδομένα θα πρέπει η χώρα μας μέχρι τις 3 Μαρτίου του 2012 να προχωρήσει σε διαχωρισμό των διαχειριστών των δικτύων από τις εταιρείες παραγωγής και εμπορίας στην ενέργεια, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την καθετοποιημένη ΔΕΗ.
Η πρώτη προειδοποιητική επιστολή της Κομισιόν εστάλη στην Αθήνα προ εξαμήνου, ενώ πληροφορίες αναφέρουν ότι απαντητική επιστολή της προηγούμενης κυβέρνησης έχει κριθεί ως μη ικανοποιητική.
Η ύπαρξη επιστολής –γεγονός με τη δική του σημασία– γνωστοποιήθηκε από την Επιτροπή με αφορμή μια ουδόλως σχετική ερώτηση της ευρωβουλευτού του ΠΑΣΟΚ κυρίας Άννυς Ποδηματά.
Έτσι, η απάντηση του επιτρόπου Πίλμπαγκς σε ερώτηση για τα τιμολόγια της ΔΕΗ έλαβε τη μορφή αυστηρού μηνύματος: «Η Ελλάδα δεν έχει καν προχωρήσει με το διαχωρισμό του Διαχειριστή Δικτύου (Συστήματος) Διανομής. Για το λόγο αυτό η Επιτροπή έχει κινήσει διαδικασία παράβασης», αναφέρει ο επίτροπος. Επιπλέον, θέτει θέμα απελευθέρωσης των τιμολογίων που σήμερα καθορίζονται με απόφαση της κυβέρνησης.
«Οι τιμές ηλεκτρικής ενέργειας καθορίζονται από την κυβέρνηση και η Επιτροπή έχει κινήσει διαδικασία παράβασης» λέει η απάντηση του επιτρόπου.
Από την άλλη πλευρά παράγοντες που γνωρίζουν καλά τα ενεργειακά θέματα αναφέρουν ότι η έλλειψη σαφούς εθνικού ενεργειακού σχεδιασμού και οι καθυστερήσεις στην υλοποίηση επενδύσεων οδηγούν σε δραματική αύξηση των τιμολογίων της Επιχείρησης, ακόμη και άνω του 25-30% το 2013, όταν δηλαδή εφαρμοστεί ο νέος τρόπος υπολογισμού των δικαιωμάτων εκπομπών CO2, καθώς η ΔΕΗ είναι η πλέον «βρώμικη» ηλεκτρική επιχείρηση της Ε.Ε.
Το τρίτο ζήτημα που θέτει στην απάντησή του ο επίτροπος Πίλμπαγκς αφορά το μονοπώλιο της ΔΕΗ στη λιανική αγορά αναφέροντας ότι «σε επίπεδο λιανικής πώλησης δεν υπάρχει άλλος προμηθευτής πέραν της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ). Κατόπιν τούτου, η Επιτροπή θα επικοινωνήσει με τις ελληνικές αρχές για να εξετάσουν αυτό το ζήτημα».
Ασφαλείς πληροφορίες του «Κ» αναφέρουν ότι για όλα αυτά τα θέματα επισκέπτεται την Αθήνα εντός του Ιανουαρίου κλιμάκιο της Κομισιόν, όπως δηλαδή έγινε με την περίπτωση του ελλείμματος. Πρόκειται για ένα ακόμη βήμα που φέρνει τη χώρα μας ενώπιον τετελεσμένων, που μεταφράζονται σε αναγκαστικά μέτρα διαμελισμού της ΔΕΗ σε περίπτωση βεβαίως που δεν υπάρξει άμεση συμμόρφωση.
Οι µέτοχοι της ∆ΕΗ
Αναπάντητο παραµένει το ερώτηµα των επιπτώσεων που θα έχει στους µετόχους της επιχείρησης µια τέτοια εξέλιξη, καθώς το «σπάσιµο» της επιχείρησης θα επιφέρει αναγκαστικά αλλαγές και στην αξία της. Ανάλογη συζήτηση είχε ανοίξει και µε αφορµή το «σπάσιµο» του ΟΤΕ, ωστόσο νοµική φόρµουλα για ανάλογες περιπτώσεις δεν φαίνεται να υπάρχει. Το ιδανικό σενάριο προβλέπει τη σύµφωνη γνώµη των µετόχων να απεµπολήσουν τις μετοχές τους με αντάλλαγμα κάποιο premium.
Οι εναλλακτικές
Η πιο ήπια εναλλακτική που έχει µπροστά της η ∆ΕΗ είναι η δηµιουργία διαφορετικών θυγατρικών εταιρειών για τα δίκτυα διανοµής και µεταφοράς, χωριστές από τις δραστηριότητες παραγωγής, εµπορίας και των λιγνιτών. Με βάση την οδηγία 2009/72/ΕΚ που ισχύει από τις 13 Ιουλίου φέτος, εάν δεν εφαρµοστεί το ήπιο «σπάσιµο», τότε θα υπάρξει αναγκαστική δηµιουργία ξεχωριστών εταιρειών µε εκχώρηση των δικτύων. Ακόµη όµως και στην περίπτωση της δηµιουργίας θυγατρικής, υπάρχουν αυστηρές προβλέψεις για την αποτροπή εικονικών αλλαγών (π.χ. αφαίρεση της λειτουργίας της ηµερήσιας αγοράς).
Οι κινήσεις της κυβέρνησης
Σαφές δείγμα ότι η κυβέρνηση έχει λάβει πολύ σοβαρά υπ’ όψιν της το θέµα και προετοιµάζεται για αλλαγές στη δοµή της ∆ΕΗ αποτελεί η τοποθέτηση στο ∆ΕΣΜΗΕ στη θέση του διευθύνοντος συµβούλου του Γρηγόρη Αντωνόπουλου, ο οποίος προέρχεται από τη διεύθυνση διανοµής της ∆ΕΗ.
Τα τελευταία χρόνια δε, ήταν επικεφαλής του γραφείου της εταιρείας στις Βρυξέλλες, γεγονός που τον καθιστά άριστο γνώστη της κατάστασης που έχει διαµορφωθεί σε βάρος της Ελλάδας. Εξάλλου, «ατού» του κ. Αντωνόπουλου θεωρείται το ότι έχει άριστες σχέσεις µε το συνδικάτο της ΓΕΝΟΠ, καθώς το 2008 είχε αρνηθεί να καταθέσει στο δικαστήριο εναντίον της απεργίας, συγκρουόµενος µε τον Π. Αθανασόπουλο.
Ο ∆ΕΣΜΗΕ είναι η εταιρεία που βάσει του νόµου του 2005 θα έπρεπε να έχει µετατραπεί σε ∆ΕΣ∆ΗΕ υποδεχόµενος τη διαχείριση µέρους του δικτύου διανοµής.
* Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" της 5ης Δεκεμβρίου
Ο ∆ΕΣΜΗΕ είναι η εταιρεία που βάσει του νόµου του 2005 θα έπρεπε να έχει µετατραπεί σε ∆ΕΣ∆ΗΕ υποδεχόµενος τη διαχείριση µέρους του δικτύου διανοµής.
* Αναδημοσίευση από το "Κεφάλαιο" της 5ης Δεκεμβρίου
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου