Μεταξύ των διαφορετικών απόψεων ωστόσο, φαίνεται να διαμορφώνεται μια ευρύτερη συναίνεση για την απόρριψη της λύσης του ιδιοκτησιακού διαχωρισμού. Η συγκεκριμένη επιλογή αν και εναρμονίζεται πλήρως με το πνεύμα και το γράμμα της οδηγίας, είναι βέβαιο ότι στην περίπτωση της ΔΕΗ θα προκαλέσει τεράστια αναστάτωση και θα συναντήσει ανυπέρβλητα εμπόδια που δεν περιορίζονται μόνο στις αντιδράσεις του συνδικάτου της ΓΕΝΟΠ.
Ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός αντιμετωπίζεται από τους συνδικαλιστές με τον ίδιο τρόπο (κόκκινη γραμμή) όπως και η προοπτική πώλησης μονάδων της επιχείρησης. Ωστόσο εκτός από το συνδικάτο, για διαφορετικούς λόγους, η κυβέρνηση, η ΡΑΕ αλλά και οι ιδιώτες της αγοράς, φαίνεται ότι συγκλίνουν στο ότι ο ιδιοκτησιακός διαχωρισμός δύσκολα «θα περπατήσει».
Και ερχόμαστε στο κομμάτι της διαφωνίας, που αφορά τις δύο άλλες επιλογές που έχει μπροστά της η κυβέρνηση, προκειμένου να εναρμονιστεί η Ελλάδα με την οδηγία (με χρονικό περιθώριο μέχρι το Μάρτιο του 2011, ωστόσο μέχρι το τέλος του έτους θα πρέπει να έχει ληφθεί η απόφαση στο πλαίσιο του μνημονίου). Ο λόγος για τον ανεξάρτητο διαχειριστή του συστήματος ISO, δηλαδή ένας «αναβαθμισμένος» ΔΕΣΜΗΕ χωρίς τα δίκτυα, λύση που φαίνεται η ΡΑΕ να θεωρεί ως εφικτή, ρεαλιστική και το κυριότερο αποδεκτή από την Κομισιόν και η λύση του ITO (Independent Transmission Operator) που υποστηρίζεται από τη ΓΕΝΟΠ και τη διοίκηση της ΔΕΗ. Το πρόβλημα στη συγκεκριμένη λύση είναι ότι δύσκολα η Κομισιόν θα δεχθεί αντί την περαιτέρω ανεξαρτητοποίηση και αναβάθμιση του διαχειριστή, να προκριθεί μια λύση που κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή έναν «κουτσό και ημιανεξάρτητο» διαχειριστή.
Και ερχόμαστε στο κομμάτι της διαφωνίας, που αφορά τις δύο άλλες επιλογές που έχει μπροστά της η κυβέρνηση, προκειμένου να εναρμονιστεί η Ελλάδα με την οδηγία (με χρονικό περιθώριο μέχρι το Μάρτιο του 2011, ωστόσο μέχρι το τέλος του έτους θα πρέπει να έχει ληφθεί η απόφαση στο πλαίσιο του μνημονίου). Ο λόγος για τον ανεξάρτητο διαχειριστή του συστήματος ISO, δηλαδή ένας «αναβαθμισμένος» ΔΕΣΜΗΕ χωρίς τα δίκτυα, λύση που φαίνεται η ΡΑΕ να θεωρεί ως εφικτή, ρεαλιστική και το κυριότερο αποδεκτή από την Κομισιόν και η λύση του ITO (Independent Transmission Operator) που υποστηρίζεται από τη ΓΕΝΟΠ και τη διοίκηση της ΔΕΗ. Το πρόβλημα στη συγκεκριμένη λύση είναι ότι δύσκολα η Κομισιόν θα δεχθεί αντί την περαιτέρω ανεξαρτητοποίηση και αναβάθμιση του διαχειριστή, να προκριθεί μια λύση που κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση, δηλαδή έναν «κουτσό και ημιανεξάρτητο» διαχειριστή.
Όταν μάλιστα υπάρχουν εκκρεμείς καταγγελίες που διερευνώνται από τη ΡΑΕ και είναι σε γνώση της Κομισιόν, για χειραγώγηση της ημερήσιας αγοράς –στην καλύτερη περίπτωση– με την ανοχή του ΔΕΣΜΗΕ, τότε γίνεται αντιληπτό ότι εάν υιοθετηθεί μια τέτοια πρόταση, είναι πολύ πιθανό να εξελιχθεί σε... «μπουμερανγκ» και να φέρει στο τραπέζι τις πιο οδυνηρές λύσεις (ακόμη και τον ιδιοκτησιακό διαχωρισμό). Αυτή την επιφύλαξη – ανησυχία, εκφράζουν θεσμικοί παράγοντες της αγοράς που γνωρίζουν από πρώτο χέρι τις διεργασίες τόσο στο εσωτερικό της χώρας όσο και στις Βρυξέλλες.
Σημειώνεται ότι για το συγκεκριμένο θέμα πραγματοποιήθηκε σύσκεψη την περασμένη Παρασκευή μεταξύ του προέδρου της ΡΑΕ Ν. Βασιλάκου και της ΥΠΕΚΑ Τ. Μπιρμπίλη.
Σημειώνεται ότι για το συγκεκριμένο θέμα πραγματοποιήθηκε σύσκεψη την περασμένη Παρασκευή μεταξύ του προέδρου της ΡΑΕ Ν. Βασιλάκου και της ΥΠΕΚΑ Τ. Μπιρμπίλη.
Εκτός από το θέμα του διαχωρισμού που εντάσσεται στο «μεγάλο πακέτο» των ενεργειακών αλλαγών, νωρίτερα και πριν τη νέα συνάντηση που θα γίνει στο τέλος του μήνα με εκπροσώπους της Κομισιόν, θα έχει τεθεί σε εφαρμογή το «μικρότερο πακέτο αλλαγών», που αφορά κυρίως τη λεγόμενη πέμπτη μέρα αναφοράς (δηλαδή τον τρόπο εκκαθάρισης της ημερήσιας αγοράς ηλεκτρισμού), η οποία και θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται από 23 Σεπτεμβρίου, μετά από τρεις αναβολές.
ΠΗΓΗ: www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου