Σε «τρομακτικά» ύψη έχει ανέβει το κόστος του ρεύματος, με βάση τα τελευταία στοιχεία που παρουσίασε στο υπουργείο Περιβάλλοντος και στη ΡΑΕ η ΔΕΗ, με αποτέλεσμα η αναπροσαρμογή των τιμολογίων για το 2012 να γίνεται πλέον ένας εφιάλτης, σήμερα μεν για τον κ. Παπακωνσταντίνου που πρέπει να λάβει τις σχετικές αποφάσεις, αύριο δε για τους καταναλωτές.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα στοιχεία της ΔΕΗ δείχνουν ραγδαία αύξηση του κόστους, τόσο στο ανταγωνιστικό κομμάτι των τιμολογίων (ενέργεια) όσο και στο ρυθμιζόμενο, δηλαδή στα ποσά που αφορούν τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), το τέλος ΑΠΕ κ.λπ. Συγκεκριμένα, αυτό που προκύπτει πλέον με βάση τα στοιχεία της ΔΕΗ, είναι η ανάγκη για μεσοσταθμική αύξηση στα τιμολόγια (στο σύνολο του τιμολογίου εκτός των φόρων και των δημοτικών τελών) ύψους 20%.
Αυτή όμως είναι η μεσοσταθμική αύξηση ! Μεγαλύτερη ακόμη επιβάρυνση θα έχουν τα οικιακά τιμολόγια και ειδικά των μικρών καταναλώσεων. Υπολογίζεται, για παράδειγμα, ότι για τις χαμηλές καταναλώσεις μέχρι 800 κιλοβατώρες, η αύξηση, με βάση τα στοιχεία της ΔΕΗ θα πρέπει να φτάσει το 40%!
Τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται με τα συνολικά τωρινά στοιχεία, δεν πρέπει να συγχέονται με το αίτημα που είχε υποβάλλει στις αρχές Οκτωβρίου η ΔΕΗ για 19% αύξηση στα τιμολόγια της ενέργειας. Και τούτο διότι η ενέργεια από μόνη της αποτελεί περίπου το 50% του συνολικού λογαριασμού, οπότε εκείνη η αύξηση «μεταφραζόταν» σε μια μεσοσταθμική επιβάρυνση του καταναλωτή περί το 10%. Τώρα μιλάμε για διπλάσια μοσοσταθμική αύξηση, στα επίπεδα του 20%, αφού περιλαμβάνεται και το «ρυθμιζόμενο» κομμάτι των τιμολογίων. Βεβαίως μέσα σε αυτά τα ποσοστά περιλαμβάνεται και το… υπόλοιπο 7% από την περυσινή αύξηση ύψους 14% που μοιράστηκε σε δύο χρονιές, το 2011 και το 2012.
"Αποκλείεται να δείτε τέτοιες αυξήσεις"...
Πρέπει βεβαίως να σημειωθεί ότι το γεγονός πως έχει διατυπωθεί αυτό το αίτημα από τη ΔΕΗ, δεν σημαίνει και ότι θα ικανοποιηθεί. "Αποκλείεται να δείτε τέτοιες αυξήσεις" λένε κύκλοι του ΥΠΕΚΑ με τους οποίους επικοινώνησε το "Energypress". Ωστόσο τα δεδομένα είναι αμείλικτα. Μπορεί να είναι τα στοιχεία της ΔΕΗ μη επαρκώς τεκμηριωμένα και να έχουν ζητηθεί από το ΥΠΕΚΑ λεπτομερέστερα, παρόλα αυτά οι ΥΚΩ έχουν πράγματι αυξηθεί περίπου κατά 45% λόγω κυρίως του ΕΦΚ στο πετρέλαιο που χρησιμοποιείται στα νησιά (μιλάμε περίπου για 250 εκατ. ευρώ επιπλέον). Αντίστοιχα, είτε έτσι είτε αλλιώς, ακόμα και αν επιλεγεί ένα συντηρητικό σενάριο, η επιβάρυνση από το ειδικό τέλος ΑΠΕ θα είναι σημαντική. Σύμφωνα με αξιόπιστες εκτιμήσεις, η μόνη δυνατότητα «χειρισμού» εκ μέρους του ΥΠΕΚΑ και της ΡΑΕ είναι η συμπίεση των τελών για τη χρήση των δικτύων, μέθοδος που εφαρμόστηκε και πέρυσι. Ωστόσο τα περιθώρια είναι μικρά και δεν πρόκειται να «κάνουν τη διαφορά».
Δύο δυνατότητες...
Tην ούτως ή άλλως δύσκολη θέση του κ. Παπακωνσταντίνου, δυσχεραίνει περαιτέρω η επιβολή του τέλους ακινήτων που έχει «φουσκώσει» ήδη τους πρώτους λογαριασμούς των νοικοκυριών.
Πρακτικά, οι δυνατότητες του κ. Παπακωνσταντίνου για να μην υποχρεωθεί σε υπέρογκες αυξήσεις είναι δύο: Πρώτον να περιορίσει την αύξηση του τέλους ΑΠΕ υιοθετώντας άλλες μεθόδους για την κάλυψη της τρύπας του ΔΕΣΜΗΕ και δεύτερον να καταργήσει τον ΕΦΚ στο αέριο ηλεκτροπαραγωγής. Και οι δύο κινήσεις, για να γίνουν, πρέπει να πεισθεί το υπουργείο Οικονομικών και κυρίως να βρεθούν από αλλού τα διαφυγόντα έσοδα για το Δημόσιο. Πράγμα ιδιαίτερα δύσκολο… Ειδικά για τον ΕΦΚ, οι ίδιοι κύκλοι του υπουργείου θεωρούν πολύ δύσκολο να καταργηθεί παρ' ότι δηλώνουν ότι "το παλεύουν". Δηλώνουν επίσης ότι θα γίνουν "άλλες μανούβρες", χωρίς να δίνουν άλλα στοιχεία.
Η άλλη λύση που έχει στα χέρια του ο κ. Παπακωνσταντίνου, εφόσον δεν "φύγει" ο ΕΦΚ, είναι να μην εγκρίνει σημαντικές αυξήσεις, οδηγώντας όμως έτσι από του χρόνου τη ΔΕΗ σε ζημιές, πράγμα που θα είναι καθοριστικό όχι μόνον για την οικονομική της «ταυτότητα» αλλά και για την δυνατότητα που θα έχει η επιχείρηση να πραγματοποιήσει επενδύσεις που θεωρούνται προϋπόθεση της επιβίωσής της. Το ίδιο ισχύει για την τύχη της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ, αλλά και για την επιβίωση των ανταγωνιστών της στη λιανική του ρεύματος που, σε αυτή την περίπτωση, θα κινδυνεύσουν να κλείσουν με ότι αυτό συνεπάγεται για το άνοιγμα της αγοράς.
Το ανταγωνιστικό μέρος
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τα κοστολογικά στοιχεία που κατέθεσε η ΔΕΗ στη ΡΑΕ για τη διαμόρφωση του ανταγωνιστικού μέρους των νέων τιμολογίων, το κόστος της από το 2010 στο 2011 επιβαρύνθηκε κατά 16% και από το 2011 στο 2012 κατά 3%, συνολικά δηλαδή κατά 19%, παρότι οι δαπάνες μισθοδοσίας μειώθηκαν πάνω από 15% και οι λειτουργικές της δαπάνες κατά 17%. Η ΔΕΗ αποδίδει τη σωρευτική αύξηση του 19%, την οποία επιδιώκει να εισπράξει με αυξήσεις στα τιμολόγια, σε εξωγενείς παράγοντες όπως :
• Η επιβολή του ΕΦΚ στο φυσικό αέριο
• Η αύξηση των τιμών στη χονδρεμπορική αγορά, σε συνδυασμό με τις αυξημένες αγορές από το σύστημα
• Η μειωμένη υδροηλεκτρική παραγωγή
• Η αύξηση της τιμής των καυσίμων
Η διαδικασία
Η διαδικασία προβλέπει γνωμάτευση της PAE για το εύλογο των κοστολογικών στοιχείων, πάνω στην οποία θα στηριχθεί το επόμενο βήμα, της κατάρτισης δηλαδή των επί μέρους τιμολογίων από τη ΔEH. Tα επί μέρους τιμολόγια θα κατατεθούν εκ νέου για γνωμάτευση στη PAE και ακολούθως προς έγκριση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που έχει και τον τελευταίο λόγο για το ύψος των μεταβολών που θα επέλθουν.
ΠΗΓΗ: http://www.energypress.gr/portal/
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα στοιχεία της ΔΕΗ δείχνουν ραγδαία αύξηση του κόστους, τόσο στο ανταγωνιστικό κομμάτι των τιμολογίων (ενέργεια) όσο και στο ρυθμιζόμενο, δηλαδή στα ποσά που αφορούν τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), το τέλος ΑΠΕ κ.λπ. Συγκεκριμένα, αυτό που προκύπτει πλέον με βάση τα στοιχεία της ΔΕΗ, είναι η ανάγκη για μεσοσταθμική αύξηση στα τιμολόγια (στο σύνολο του τιμολογίου εκτός των φόρων και των δημοτικών τελών) ύψους 20%.
Αυτή όμως είναι η μεσοσταθμική αύξηση ! Μεγαλύτερη ακόμη επιβάρυνση θα έχουν τα οικιακά τιμολόγια και ειδικά των μικρών καταναλώσεων. Υπολογίζεται, για παράδειγμα, ότι για τις χαμηλές καταναλώσεις μέχρι 800 κιλοβατώρες, η αύξηση, με βάση τα στοιχεία της ΔΕΗ θα πρέπει να φτάσει το 40%!
Τα νέα δεδομένα που δημιουργούνται με τα συνολικά τωρινά στοιχεία, δεν πρέπει να συγχέονται με το αίτημα που είχε υποβάλλει στις αρχές Οκτωβρίου η ΔΕΗ για 19% αύξηση στα τιμολόγια της ενέργειας. Και τούτο διότι η ενέργεια από μόνη της αποτελεί περίπου το 50% του συνολικού λογαριασμού, οπότε εκείνη η αύξηση «μεταφραζόταν» σε μια μεσοσταθμική επιβάρυνση του καταναλωτή περί το 10%. Τώρα μιλάμε για διπλάσια μοσοσταθμική αύξηση, στα επίπεδα του 20%, αφού περιλαμβάνεται και το «ρυθμιζόμενο» κομμάτι των τιμολογίων. Βεβαίως μέσα σε αυτά τα ποσοστά περιλαμβάνεται και το… υπόλοιπο 7% από την περυσινή αύξηση ύψους 14% που μοιράστηκε σε δύο χρονιές, το 2011 και το 2012.
"Αποκλείεται να δείτε τέτοιες αυξήσεις"...
Πρέπει βεβαίως να σημειωθεί ότι το γεγονός πως έχει διατυπωθεί αυτό το αίτημα από τη ΔΕΗ, δεν σημαίνει και ότι θα ικανοποιηθεί. "Αποκλείεται να δείτε τέτοιες αυξήσεις" λένε κύκλοι του ΥΠΕΚΑ με τους οποίους επικοινώνησε το "Energypress". Ωστόσο τα δεδομένα είναι αμείλικτα. Μπορεί να είναι τα στοιχεία της ΔΕΗ μη επαρκώς τεκμηριωμένα και να έχουν ζητηθεί από το ΥΠΕΚΑ λεπτομερέστερα, παρόλα αυτά οι ΥΚΩ έχουν πράγματι αυξηθεί περίπου κατά 45% λόγω κυρίως του ΕΦΚ στο πετρέλαιο που χρησιμοποιείται στα νησιά (μιλάμε περίπου για 250 εκατ. ευρώ επιπλέον). Αντίστοιχα, είτε έτσι είτε αλλιώς, ακόμα και αν επιλεγεί ένα συντηρητικό σενάριο, η επιβάρυνση από το ειδικό τέλος ΑΠΕ θα είναι σημαντική. Σύμφωνα με αξιόπιστες εκτιμήσεις, η μόνη δυνατότητα «χειρισμού» εκ μέρους του ΥΠΕΚΑ και της ΡΑΕ είναι η συμπίεση των τελών για τη χρήση των δικτύων, μέθοδος που εφαρμόστηκε και πέρυσι. Ωστόσο τα περιθώρια είναι μικρά και δεν πρόκειται να «κάνουν τη διαφορά».
Δύο δυνατότητες...
Tην ούτως ή άλλως δύσκολη θέση του κ. Παπακωνσταντίνου, δυσχεραίνει περαιτέρω η επιβολή του τέλους ακινήτων που έχει «φουσκώσει» ήδη τους πρώτους λογαριασμούς των νοικοκυριών.
Πρακτικά, οι δυνατότητες του κ. Παπακωνσταντίνου για να μην υποχρεωθεί σε υπέρογκες αυξήσεις είναι δύο: Πρώτον να περιορίσει την αύξηση του τέλους ΑΠΕ υιοθετώντας άλλες μεθόδους για την κάλυψη της τρύπας του ΔΕΣΜΗΕ και δεύτερον να καταργήσει τον ΕΦΚ στο αέριο ηλεκτροπαραγωγής. Και οι δύο κινήσεις, για να γίνουν, πρέπει να πεισθεί το υπουργείο Οικονομικών και κυρίως να βρεθούν από αλλού τα διαφυγόντα έσοδα για το Δημόσιο. Πράγμα ιδιαίτερα δύσκολο… Ειδικά για τον ΕΦΚ, οι ίδιοι κύκλοι του υπουργείου θεωρούν πολύ δύσκολο να καταργηθεί παρ' ότι δηλώνουν ότι "το παλεύουν". Δηλώνουν επίσης ότι θα γίνουν "άλλες μανούβρες", χωρίς να δίνουν άλλα στοιχεία.
Η άλλη λύση που έχει στα χέρια του ο κ. Παπακωνσταντίνου, εφόσον δεν "φύγει" ο ΕΦΚ, είναι να μην εγκρίνει σημαντικές αυξήσεις, οδηγώντας όμως έτσι από του χρόνου τη ΔΕΗ σε ζημιές, πράγμα που θα είναι καθοριστικό όχι μόνον για την οικονομική της «ταυτότητα» αλλά και για την δυνατότητα που θα έχει η επιχείρηση να πραγματοποιήσει επενδύσεις που θεωρούνται προϋπόθεση της επιβίωσής της. Το ίδιο ισχύει για την τύχη της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ, αλλά και για την επιβίωση των ανταγωνιστών της στη λιανική του ρεύματος που, σε αυτή την περίπτωση, θα κινδυνεύσουν να κλείσουν με ότι αυτό συνεπάγεται για το άνοιγμα της αγοράς.
Το ανταγωνιστικό μέρος
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τα κοστολογικά στοιχεία που κατέθεσε η ΔΕΗ στη ΡΑΕ για τη διαμόρφωση του ανταγωνιστικού μέρους των νέων τιμολογίων, το κόστος της από το 2010 στο 2011 επιβαρύνθηκε κατά 16% και από το 2011 στο 2012 κατά 3%, συνολικά δηλαδή κατά 19%, παρότι οι δαπάνες μισθοδοσίας μειώθηκαν πάνω από 15% και οι λειτουργικές της δαπάνες κατά 17%. Η ΔΕΗ αποδίδει τη σωρευτική αύξηση του 19%, την οποία επιδιώκει να εισπράξει με αυξήσεις στα τιμολόγια, σε εξωγενείς παράγοντες όπως :
• Η επιβολή του ΕΦΚ στο φυσικό αέριο
• Η αύξηση των τιμών στη χονδρεμπορική αγορά, σε συνδυασμό με τις αυξημένες αγορές από το σύστημα
• Η μειωμένη υδροηλεκτρική παραγωγή
• Η αύξηση της τιμής των καυσίμων
Η διαδικασία
Η διαδικασία προβλέπει γνωμάτευση της PAE για το εύλογο των κοστολογικών στοιχείων, πάνω στην οποία θα στηριχθεί το επόμενο βήμα, της κατάρτισης δηλαδή των επί μέρους τιμολογίων από τη ΔEH. Tα επί μέρους τιμολόγια θα κατατεθούν εκ νέου για γνωμάτευση στη PAE και ακολούθως προς έγκριση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, που έχει και τον τελευταίο λόγο για το ύψος των μεταβολών που θα επέλθουν.
ΠΗΓΗ: http://www.energypress.gr/portal/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου