Πρόκειται για τις επιστολές που έχουν πυροδοτήσει εκ νέου τη συζήτηση για το διαχωρισμό των δικτύων μεταφοράς και διανομής τόσο στον ηλεκτρισμό (ΔΕΗ) όσο και στο φυσικό αέριο (ΔΕΠΑ).
Σχεδόν ένα χρόνο μετά και το επόμενο βήμα, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι προ των πυλών. Συγκεκριμένα η Κομισιόν έχει ήδη συντάξει αιτιολογημένη γνώμη σε σχέση με τη μη εφαρμογή εκ μέρους της χώρας μας τεσσάρων οδηγιών και κανονισμών σε σχέση με τις αγορές του ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου.
Ειδικότερα, η Κομισιόν εντοπίζει προβλήματα σε σχέση με:
- την οδηγία 2003/54 για το διαχωρισμό του δικτύου διανομής (distribution sector unbundling)
- την απελευθέρωση των τιμών ενέργειας για όλους τους πελάτες πλην των οικιακών
- την οδηγία 55 για την απελευθέρωση της αγοράς του φυσικού αερίου και
- τον κανονισμό 1775 που αφορά στο διασυνοριακό εμπόριο φυσικού αερίου
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι θέμα χρόνου αν όχι ημερών, να γίνει η σχετική ανακοίνωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που θα ενημερώνει για την αποστολή της αιτιολογημένης γνώμης σε βάρος της Ελλάδας, που είναι και το τελευταίο βήμα πριν την παραπομπή της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Η μη συμμόρφωση με την οδηγία 2003/54 αλλά και η μη απελευθέρωση των τιμολογίων πρωτίστως «αγγίζει» την αγορά του ηλεκτρισμού και τη ΔΕΗ ωστόσο αφορά και την αγορά του φυσικού αερίου.
Σημειώνεται ότι οι εκκρεμότητες αυτές δεν είναι καινούριες και οι καθυστερήσεις είναι χρόνιες (η εναρμόνιση έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το 2006). Χαρακτηριστικό των προβλημάτων είναι το γεγονός ότι έχει συσταθεί ειδική ομάδα στις Βρυξέλλες, που παρακολουθεί ενδελεχώς, τα όσα διαδραματίζονται στις εγχώριες ενεργειακές αγορές.
Βεβαίως η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι υπάρχουν σημάδια εξομάλυνσης, ιδιαίτερα σε σχέση με την αγορά του φυσικού αερίου όπου από πλευράς κυβέρνησης, μετά τα γεγονότα του Δεκεμβρίου και το «μπλόκο» στο φορτίο των ομίλων Μυτιληναίου- Μότορ Όιλ, επισπεύσθηκε η θέσπιση των απαραίτητων κωδίκων και κανονισμών.
Μάλιστα πηγές του ΔΕΣΦΑ, επισημαίνουν ότι η αιτιολογημένη γνώμη αφορά στην εικόνα που είχε η Κομισιόν για την αγορά αερίου, στις αρχές του έτους, όταν και ακριβώς λόγω της μη συμμόρφωσης υπήρξαν τα προβλήματα για την εισαγωγή ιδιωτικών φορτίων.
Σχεδόν ένα χρόνο μετά και το επόμενο βήμα, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι προ των πυλών. Συγκεκριμένα η Κομισιόν έχει ήδη συντάξει αιτιολογημένη γνώμη σε σχέση με τη μη εφαρμογή εκ μέρους της χώρας μας τεσσάρων οδηγιών και κανονισμών σε σχέση με τις αγορές του ηλεκτρισμού και του φυσικού αερίου.
Ειδικότερα, η Κομισιόν εντοπίζει προβλήματα σε σχέση με:
- την οδηγία 2003/54 για το διαχωρισμό του δικτύου διανομής (distribution sector unbundling)
- την απελευθέρωση των τιμών ενέργειας για όλους τους πελάτες πλην των οικιακών
- την οδηγία 55 για την απελευθέρωση της αγοράς του φυσικού αερίου και
- τον κανονισμό 1775 που αφορά στο διασυνοριακό εμπόριο φυσικού αερίου
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι θέμα χρόνου αν όχι ημερών, να γίνει η σχετική ανακοίνωση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, που θα ενημερώνει για την αποστολή της αιτιολογημένης γνώμης σε βάρος της Ελλάδας, που είναι και το τελευταίο βήμα πριν την παραπομπή της χώρας μας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Η μη συμμόρφωση με την οδηγία 2003/54 αλλά και η μη απελευθέρωση των τιμολογίων πρωτίστως «αγγίζει» την αγορά του ηλεκτρισμού και τη ΔΕΗ ωστόσο αφορά και την αγορά του φυσικού αερίου.
Σημειώνεται ότι οι εκκρεμότητες αυτές δεν είναι καινούριες και οι καθυστερήσεις είναι χρόνιες (η εναρμόνιση έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί από το 2006). Χαρακτηριστικό των προβλημάτων είναι το γεγονός ότι έχει συσταθεί ειδική ομάδα στις Βρυξέλλες, που παρακολουθεί ενδελεχώς, τα όσα διαδραματίζονται στις εγχώριες ενεργειακές αγορές.
Βεβαίως η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι υπάρχουν σημάδια εξομάλυνσης, ιδιαίτερα σε σχέση με την αγορά του φυσικού αερίου όπου από πλευράς κυβέρνησης, μετά τα γεγονότα του Δεκεμβρίου και το «μπλόκο» στο φορτίο των ομίλων Μυτιληναίου- Μότορ Όιλ, επισπεύσθηκε η θέσπιση των απαραίτητων κωδίκων και κανονισμών.
Μάλιστα πηγές του ΔΕΣΦΑ, επισημαίνουν ότι η αιτιολογημένη γνώμη αφορά στην εικόνα που είχε η Κομισιόν για την αγορά αερίου, στις αρχές του έτους, όταν και ακριβώς λόγω της μη συμμόρφωσης υπήρξαν τα προβλήματα για την εισαγωγή ιδιωτικών φορτίων.
Από τότε μέχρι σήμερα, προσθέτουν οι ίδιες πηγές, τα προβλήματα έχουν λυθεί και αυτό αποδεικνύεται από το γεγονός ότι πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες εισαγωγές ιδιωτικών φορτίων.
Ωστόσο, σύμφωνα με την Κομισιόν υπάρχουν ακόμη ανοιχτά θέματα για την ελληνική αγορά.
Ωστόσο, σύμφωνα με την Κομισιόν υπάρχουν ακόμη ανοιχτά θέματα για την ελληνική αγορά.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το άρθρο 4 του κανονισμού που αφορά στην κατανομή χωρητικότητας για όλους τους ενδιαφερόμενους, τόσο στη Ρεβυθούσα όσο στους αγωγούς, δηλαδή στο ΕΣΦΑ(Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου).
Σύμφωνα με την οδηγία, όλοι οι ενδιαφερόμενοι πρέπει να έχουν πρόσβαση στο δίκτυο και να μην υπάρχει προνομιακή μεταχείριση.
Δηλαδή σύμφωνα με το «τρίπτυχο» της ευρωπαϊκής πολιτική, για το φυσικό αέριο, η πρόσβαση τόσο στη Ρεβυθούσα όσο στο δίκτυο πρέπει να εφαρμόζεται για όλους με τρόπο δίκαιο, διαφανή και μη μεροληπτικό. Αυτό ισχύει τόσο για όσους ενδιαφέρονται να προμηθεύσουν με αέριο την εσωτερική αγορά αλλά και για όσους ενδιαφέρονται να κατασκευάσουν διαμετακομιστικούς αγωγούς κάνοντας χρήση του ελληνικού δικτύου.
Δηλαδή σύμφωνα με το «τρίπτυχο» της ευρωπαϊκής πολιτική, για το φυσικό αέριο, η πρόσβαση τόσο στη Ρεβυθούσα όσο στο δίκτυο πρέπει να εφαρμόζεται για όλους με τρόπο δίκαιο, διαφανή και μη μεροληπτικό. Αυτό ισχύει τόσο για όσους ενδιαφέρονται να προμηθεύσουν με αέριο την εσωτερική αγορά αλλά και για όσους ενδιαφέρονται να κατασκευάσουν διαμετακομιστικούς αγωγούς κάνοντας χρήση του ελληνικού δικτύου.
ΠΗΓΗ: www.capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου