Ακόμη και εντός της ημέρας αναμένεται η ανακοίνωση από το ΥΠΕΚΑγια τα νέα τιμολόγια της ΔΕΗ, που θα αφορά σύμφωνα με τις πληροφορίες μόνο την α’ δόση, με το σύνολο της αύξησης για το 2013να είναι λίγο πάνω από 10%.
Στο ποσοστό αυτό ωστόσο δεν συμπεριλαμβάνεται σύμφωνα με τις ίδιες πηγές η έξτρα επιβάρυνση από τους ρύπους, που με βάση τα μέχρι χθες δεδομένα θα μπορούσε να διαμορφωθεί σε 2%-3% πάνω από τις αυξήσεις στο ρεύμα.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το ΥΠΕΚΑ έχει ήδη πάρει το "οκ" από τηντρόικα για τα συγκεκριμένα ποσοστά αυξήσεων, κάτι που ισχύει και για τη χθεσινή ανακοίνωση της ΡΑΕ σχετικά με το ΕΤΜΕΑΡ (και τα δύο αποτελούν μνημονιακές υποχρεώσεις).
Εκτός του ΕΤΜΕΑΡ, χθες η ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας ενέκρινε ότι τα τιμολόγια που της απέστειλε η ΔΕΗ είναι συμβατά με το νέο "κούρεμα" κατά 200 εκατ. ευρώ που επέβαλε το ΥΠΕΚΑ στην πρότασή της για το φετινό επιτρεπόμενο έσοδο της επιχείρησης (2,89 δισ. ευρώ έναντι των 3,090 δισ. ευρω που είχε αρχικά εισηγηθεί η Αρχή). Επόμενο βήμα, η αποστολή της γνωμοδότησής της στο ΥΠΕΚΑ που πιθανότατα να ανακοινώσει σήμερα τις τελικές αυξήσεις, "πακέτο" με μια γενναία διεύρυνση του Κοινωνικού Τιμολογίου.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η ανακοίνωση θα αφορά μόνο την α’ δόση της αύξησης, και όχι τη συνολική για όλο το 2013. Κι αυτό με το σκεπτικό να μη δεσμευθεί από τώρα η κυβέρνηση για το σύνολο του έτους απέναντι στην τρόικα, που απαιτεί κοστοβαρή τιμολόγια μέχρι το τέλος Ιουνίου, (μετά τον οποίο και απελευθερώνονται). Άλλωστε προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της επόμενης δόσης αποτελεί η έκδοση υπουργικής απόφασης για την α’ δόση, και όχι για το σύνολο των αυξήσεων του 2013.
Περιθώριο ελιγμών λόγω… ρύπων
Έτσι, το υπουργείο θα έχει ένα μικρό περιθώριο ελιγμών μέσα στους επόμενους μήνες, εκμεταλλευόμενο τον «άγνωστο Χ» που λέγεται τιμή του δικαιώματος ρύπων. Η εικόνα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο για το πόσα δικαιώματα (κάπου γύρω στα 900 εκατ.) θα αποσυρθούν από την αγορά της Ε.Ε. και με ποιο τρόπο, ώστε να ενισχυθεί τεχνητά η τιμή τους που έχει καταρρεύσει (-26% σε ένα χρόνο) δεν έχει ξεκαθαρίσει, καθώς το θέμα συζητείται ακόμη στο Ευρωκοινοβούλιο.
Γιατί διαχωρίζεται το κόστος του CO2
Αυτός μάλλον είναι και ο λόγος που το ΥΠΕΚΑ αποφάσισε σύμφωνα με τις πληροφορίες να διαχωρίσει το έξτρα κόστος λόγω ρύπων από τις αυξήσεις στο ανταγωνιστικό σκέλος, δηλαδή στο ρεύμα. Μέχρι τελευταίας στιγμής μάλιστα υπήρχε η σκέψη να υιοθετηθεί η πρόταση της ΔΕΗ για την επιβολή ενός είδους ρήτρας CO2, κάτι αντίστοιχο με την περίφημη ρήτρα καυσίμου. Μια ρήτρα που θα λειτουργεί εξισορροπητικά, αναπροσαρμόζοντας αυτόματα στη διάρκεια του έτους, προς τα πάνω ή προς τα κάτω, τα τιμολόγια αναλόγως των διακυμάνσεων στις τιμές των δικαιωμάτων.
Κύκλοι πάντως του ΥΠΕΚΑ διαμηνύουν ότι έκαναν ότι περισσότερο μπορούσαν για να περιορίσουν τις αυξήσεις σχεδόν στο μισό, και όπως λένε να "τετραγωνίσουν τον κύκλο", μειώνοντας δραστικά το αρχικό αίτημα της ΔΕΗ για μεσοσταθμικό ποσοστό 25%.
Μετά την απελευθέρωση
Ενα ερώτημα ωστόσο είναι τι θα συμβεί αν μετά την 1η Ιουλίου -οπότε και τα τιμολόγια στη Χαμηλή Τάση απελευθερώνονται- η ΔΕΗ αποφασίσει απότομα να τα αυξήσει.
Κάτι τέτοιο δεν είναι τόσο εύκολο όσο ακούγεται. Καταρχήν, η επιχείρηση θα συνεχίσει να εποπτεύεται από το ΥΠΕΚΑ και κατά δεύτερον θα πρέπει να δικαιολογήσει τις όποιες αυξήσεις στη ΡΑΕ. Η τελευταία αναμένεται να έχει ως τότε στα χέρια της, τη μελέτη του ξένου οίκου για την οποία και προκήρυξε προ ημερών διεθνή διαγωνισμό, σχετικά με τα κόστη κάθε δραστηριότητας της ΔΕΗ, συγκρινόμενα με τα αντίστοιχα ομοειδών επιχειρήσεων του εξωτερικού. Χώρια που μέχρι τότε, πιθανώς η ΔΕΗ να έχει απέναντί της και ανταγωνιστές στη λιανική.