Στο ένα άρθρο των πολλών δεκάδων σελίδων, περιλαμβάνεται η αύξηση των γενικών ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης κατά 2 έτη, στα 67 από 65 καθώς και η ενδιάμεση αύξηση των ειδικών ορίων, που σε συνδυασμό με την ταχύτερη εφαρμογή του νόμου Λοβέρδου – Κουτρουμάνη μπορεί να οδηγήσει σε αύξηση των ορίων ηλικίας για ορισμένες περιπτώσεις και κατά 5 χρόνια. Οι συντάξεις μειώνονται τελικά, για όλους όσους παίρνουν πάνω από 1.000 ευρώ, από 5% έως και 15%. Καθώς μάλιστα, την τελευταία στιγμή κόπηκαν δύο επιπλέον κλίμακες, (μείωση 20% για συντάξεις από 3000,01 έως 4000,00 και 25% για ποσά από 4000,01 και άνω), στην αιτιολογική έκθεση προβλέπονται, ενώ στο σχέδιο νόμου έχουν απαλειφθεί...
Μεγάλες περικοπές, έως και 83%, προβλέπονται και για τα εφάπαξ.
Τα δώρα και τα επιδόματα καταργούνται για όλους τους συνταξιούχους, ακόμη και για αυτούς του ΟΓΑ και του ΝΑΤ.
Ειδικά για τους υπερήλικες που λαμβάνουν σύνταξη ανασφάλιστου από τον ΟΓΑ, τίθενται νέα, εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια που περιορίζουν τους δικαιούχους.
Κόβονται επίσης, τα ειδικά επιδόματα ανεργίας.
Καταργείται η εργοδοτική εισφορά 1,1% υπέρ ΟΕΚ και ΟΕΕ από την 1η Νοεμβρίου.
Ιδιωτικός Τομέας
Οι ασφαλισμένοι που έχουν θεμελιώσει ή κατοχυρώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31.12.2012, διατηρούν το δικαίωμα να συνταξιοδοτηθούν οποτεδήποτε με τη συμπλήρωση του κατά περίπτωση απαιτούμενου χρόνου ασφάλισης και ορίου ηλικίας, χωρίς να θίγονται από τις μεταβολές που προωθούνται μέσω του πολυνομοσχεδίου.
Για παράδειγμα ασφαλισμένος του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ που συμπληρώνει 10.500 ημέρες ασφάλισης εντός του 2012, θεωρείται ότι έχει κατοχυρωμένο συνταξιοδοτικό δικαίωμα μέχρι 31.12.2012, και θα συνταξιοδοτηθεί και μετά την 1.1.2013 με τη συμπλήρωση 11.100 ημερών ασφάλισης και ηλικία 59 ετών. Δηλαδή στην περίπτωση αυτή δεν απαιτούνται για τη συνταξιοδότηση του ανωτέρω μετά την 1.1.2013 η συμπλήρωση 12.000 ημερών ασφάλισης.
Επιπλέον, ορίζεται ότι από 1.1.2014, για τη χορήγηση του Ε.Κ.Α.Σ. σε συνταξιούχους γήρατος και θανάτου, απαιτείται η συμπλήρωση του 64ου έτους της ηλικίας.
Επιβάλλονται από 1.1.2013, στο πλαίσιο του νέου μνημονίου, μειώσεις στις ήδη χορηγούμενες συντάξεις καθώς και σε όσες θα χορηγηθούν από την ημερομηνία αυτή από οποιοδήποτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης και το Δημόσιο.
Οι μειώσεις αφορούν όλες ανεξαίρετα τις συντάξεις (κύρια και επικουρική σύνταξη ή μέρισμα, ειδική προσαύξηση ΤΣΜΕΔΕ) από οποιαδήποτε αιτία (γήρατος - αναπηρίας - θανάτου) και από οποιαδήποτε πηγή, δηλαδή από οποιονδήποτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης, το Δημόσιο καθώς και το ΜΤΠΥ και από κάθε άλλη πηγή.
δ. Για ποσά σύνταξης/συντάξεων
Διασφαλίζεται ταυτόχρονα και στις πέντε ανωτέρω περιπτώσεις το κατά περίπτωση κατώτατο ποσό μετά τις μειώσεις, το οποίο στην περίπτωση α΄ δεν μπορεί να είναι κατώτερο των 1.000,01 ευρώ, στην περίπτωση β΄ των 1.425,01 ευρώ, στην περίπτωση γ΄ των 1.800,01 ευρώ, στην περίπτωση δ΄ των 2.550,01 ευρώ και στην περίπτωση ε΄ των 3.200,01 ευρώ.
Σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις και σε περίπτωση συρροής συντάξεων το ποσόν της μείωσης επιμερίζεται σε κάθε σύνταξη αναλογικά, λαμβάνοντας υπόψη το ποσό της κάθε σύνταξης όπως είχε διαμορφωθεί πριν από τη μείωση.
Mειώσεις εφάπαξ βοηθημάτων
Ορίζεται επίσης, ότι, στα πρόσωπα που δεν έχουν καταβάλλει ασφαλιστικές εισφορές για τη χορήγηση εφάπαξ παροχής ή οποιασδήποτε άλλης αποζημίωσης καταβάλλεται η αποζημίωση, λόγω αποχώρησης από την υπηρεσία για οποιοδήποτε λόγο και καθορίζεται ως ανώτατο όριο αυτής το ποσό των 15.000,00 ευρώ.
Προβλέπεται επίσης, νέα μεταρρύθμιση στα; Εφάπαξ, καθώς αποτελεί μνημονιακή υποχρέωση ο καθορισμός νέου τρόπου υπολογισμού των εφάπαξ παροχών σε όλους τους φορείς – τομείς πρόνοιας, από 1.1.2014. Μέχρι 31.12.2012, θα εκδοθεί υπουργική απόφαση, μετά από σύμφωνη γνώμη της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, με την οποία θα καθοριστεί η νέα τεχνική βάση για τις εφάπαξ παροχές των φορέων αυτών.
Κατάργηση δώρων Χριστουγέννων - Πάσχα και επιδόματος αδείας
Επιδόματα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα αδείας που καταβάλλεται σε όλους τους συνταξιούχους, από το δημόσιο ή τα ασφαλιστικά ταμεία κύριας ασφάλισης, καθώς και τα δώρα εορτών Χριστουγέννων και Πάσχα και το επίδομα αδείας, που προβλέπονται από οποιαδήποτε γενική ή ειδική διάταξη νόμου ή κανονιστική πράξη ή καταστατική διάταξη για τους συνταξιούχους και βοηθηματούχους όλων των φορέων - τομέων επικουρικής ασφάλισης αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας, καθώς και του ΟΓΑ και του ΝΑΤ, καταργούνται από 1.1.2013.
α. Έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους.
γ. Διαμένουν μόνιμα και νόμιμα στην Ελλάδα τα τελευταία 20 έτη πριν την υποβολή της αίτησης για συνταξιοδότηση και εξακολουθούν να διαμένουν κατά τη διάρκεια της συνταξιοδότησής τους
δ. Το συνολικό ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημά τους, καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημά τους δεν υπερβαίνει το ποσό των 4.320 ευρώ ή, στην περίπτωση εγγάμων, το συνολικό ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα, καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των 8.640 ευρώ.
Επίσης, αυξάνονται οι εισφορές του ΟΓΑ για υγειονομική περίθαλψη που δεν έχουν καταβληθεί εμπρόθεσμα για χρόνο ασφάλισης μέχρι 31.12.2012. Στην πράξη, επαναϋπολογίζονται με ποσοστό 2,50% επί του ποσού της ασφαλιστικής κατηγορίας στην οποία είχαν καταταγεί και ισχύει κατά το χρόνο καταβολής των εισφορών.
Όπου από τις κείμενες διατάξεις του ΟΓΑ αναφέρεται το 64ο έτος της ηλικίας αντικαθίσταται από το 66ο και όπου το 65ο από το 67ο.
Έμμεση αύξηση εισφορών για τους ασφαλισμένους πριν από το 1993
Αυξάνονται οι ασφαλιστικές εισφορές για τους παλαιούς ασφαλισμένους, μέσα από τη θέσπιση ανώτατου ορίου ασφαλιστέων αποδοχών.
Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι το ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών για τους ασφαλιζόμενους από 1.1.1993 μισθωτούς ισχύει από 1.1.2013 και για τους υπαχθέντες στην ασφάλιση μέχρι 31.12.1992 μισθωτούς των φορέων κύριας και επικουρικής ασφάλισης, αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας. Όπου από γενική ή καταστατική διάταξη προβλέπεται μεγαλύτερο ανώτατο όριο ασφαλιστέων αποδοχών, αυτό διατηρείται.
Για το δημόσιο
Αύξηση ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης
Αυξάνεται από 1-1-2013 το κατά περίπτωση όριο ηλικίας συνταξιοδότησης για όσους θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης από την ημερομηνία αυτή και εφεξής, κατά 2 έτη και καταργείται η διάταξη που προβλέπει την άμεση συνταξιοδότηση του υπαλλήλου εφόσον απολυθεί από την Υπηρεσία χωρίς υπαιτιότητά του.
Η μηνιαία σύνταξη ή το άθροισμα των συντάξεων, συμπεριλαμβανομένων των επικουρικών καθώς και των μερισμάτων των Μετοχικών Ταμείων, που υπερβαίνει τα 1000ευρώ μειώνεται ως ακολούθως:
Α) για συνολικά καταβαλλόμενο ποσό άνω των 1.000,ευρώ και έως 1.500,00 ευρώ, μειώνεται το σύνολο του ποσού κατά 5% και σε κάθε περίπτωση το ποσό που εναπομένει δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.000,01 ευρώ,
Β)από 1.500,01 ευρώ έως και 2.000,00 ευρώ, μειώνεται το σύνολο του ποσού κατά 10% και σε κάθε περίπτωση το ποσό που εναπομένει δεν μπορεί να υπολείπεται των 1.425,01 ευρώ, ενώ
Από 1.1.2013 η καταβολή των ειδικών συνδικαλιστικών συντάξεων και η εφαρμογή των καταστατικών διατάξεων του τ. ΤΕΑΕΥΕΕΟ καταργούνται.
Κατάργηση Εργοδοτικών Εισφορών 1,1%
Εξασφαλίζεται η ψήφιση, αυτή τη φορά, της διάταξης για μείωση των εργοδοτικών εισφορών που δεν πέρασε τις δύο προηγούμενες φορές. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η κατάργηση της εργοδοτικής εισφοράς σε συνολικό ποσοστό 1,10% υπέρ των καταργηθέντων πλέον, Οργανισμών Εργατικής Κατοικίας και Εργατικής Εστίας. Η κατάργηση ισχύει από 1η Νοεμβρίου 2012.
Άλλη μια διάταξη που δεν πέρασε την προηγούμενη εβοδμάδα, περνά εκ του ασφαλούς, μέσω του ενός άρθρου του πολυνομοσχεδίου. Συγκεκριμένα, προβλέπεται η κατάργηση της εισφοράς ασφαλισμένου υπέρ Τομέα «ΤΕΑΠΥΚ» του Κλάδου Επικουρικής Ασφάλισης του Ο.Α.Ε.Ε.
Α) Καταργούνται οι ειδικές επιδοτήσεις ανεργίας, οι ειδικές εισοδηματικές ενισχύσεις ανεργίας, καθώς και οι επιδοτήσεις λόγω ανεργίας απολυομένων μισθωτών λόγω συγχώνευσης-μεταφοράς-συνένωσης επιχειρήσεων. Οι συγκεκριμένοι επιδοτούμενοι άνεργοι θα λαμβάνουν το κοινό επίδομα ανεργίας μέχρι τις 31-12-2013.
Β) Θεσπίζεται από 01-01-2014 επίδομα μακροχρονίως ανέργου, για τους ανέργους οι οποίοι έχουν εξαντλήσει το δικαίωμα τακτικής επιδότησης εφόσον το εισόδημά τους δεν ξεπερνά τις δέκα χιλιάδες ευρώ, προσαυξανόμενο κατά 586,8 ευρώ για κάθε ανήλικο τέκνο της οικογένειας. Το ύψος του μηνιαίου επιδόματος μακροχρονίως ανέργου δεν μπορεί να υπερβεί το ποσό των 200 ευρώ και καταβάλλεται για όσο χρονικό διάστημα οι δικαιούχοι παραμένουν άνεργοι και όχι πέραν των δώδεκα μηνών. Τα όρια ηλικίας των δικαιούχων ορίζονται από 20 ετών μέχρι 66.
Α) Καταργούνται όλα τα οικογενειακά επιδόματα και αντικαθίστανται από ένα, ενιαίο οικογενειακό επίδομα που καταβάλλεται από το πρώτο παιδί.
Οι οικογένειες που δικαιούνται το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων διαιρούνται αναλόγως του ισοδυνάμου εισοδήματος σε τέσσερις εισοδηματικές κατηγορίες, ως εξής:
α) έως 6.000 ευρώ, λαμβάνουν το πλήρες επίδομα,
γ) από 12.001 ευρώ έως 18.000 ευρώ που λαμβάνουν το 1/3 του επιδόματος.
Το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων υπολογίζεται ανάλογα με τον αριθμό των εξαρτώμενων τέκνων ως εξής: 40 ευρώ ανά μήνα για ένα εξαρτώμενο τέκνο, 80 ευρώ ανά μήνα για δύο εξαρτώμενα τέκνα, 130 ευρώ ανά μήνα για τρία εξαρτώμενα τέκνα και 180 ευρώ ανά μήνα για τέσσερα εξαρτώμενα τέκνα. Για κάθε εξαρτώμενο τέκνο πέραν του τετάρτου, καταβάλλεται, πέραν των ανωτέρω, μηνιαίο επίδομα 60 ευρώ.
Καθορίζεται πιλοτικό πρόγραμμα ελάχιστου εγγυημένου εισοδήματος.
1. Καταργείται η βουλευτική σύνταξη και η χορηγία για όσους αποκτήσουν για πρώτη φορά την ιδιότητα του Βουλευτή ή του αιρετού οργάνου των ΟΤΑ α΄ βαθμού, αντίστοιχα, από την επομένη της έναρξης ισχύος του νόμου αυτού. Ειδικά για τα πρόσωπα που λαμβάνουν ήδη σύνταξη από το Δημόσιο ή τον ευρύτερο Δημόσιο τομέα και παράλληλα κατέχουν θέση του ευρύτερου Δημόσιου τομέα, παίρνοντας συγχρόνως αποδοχές και σύνταξη:
Οι παραπάνω περιορισμοί επεκτίνονται και σε όσους λαμβάνουν σύνταξη αιρετού καθώς και στους συνταξιούχους του Δημοσίου που καταλαμβάνουν θέση εξωκοινοβουλευτικού Υπουργού, Αναπληρωτή Υπουργού ή Υφυπουργού.
Οι διατάξεις περί διαδοχικής ασφάλισης δεν έχουν εφαρμογή για τα πρόσωπα που κατέχουν τη βουλευτική ιδιότητα καθώς και τα αιρετά όργανα των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού που συνταξιοδοτούνται από το Δημόσιο με μια από τις ιδιότητες αυτές. Δηλαδή δεν μπορεί να υπολογισθεί χρόνος ασφάλισης σε οποιονδήποτε φορέα είτε για τη θεμελίωση είτε για την προσαύξηση βουλευτικής σύνταξης ή σύνταξης αιρετού α’ και β’ βαθμού.
Οι δήμαρχοι διατηρούν το καθεστώς υγειονομικής περίθαλψης στο οποίο υπάγονταν πριν από την εκλογή τους στις θέσεις αυτές και οι αναλογούσες κρατήσεις υπολογίζονται επί της αντιμισθίας που λαμβάνουν βαρύνοντας τους ίδιους.
Οι συντάξεις των συνταξιούχων του Δημοσίου που εκλέγονται σε θέσεις αιρετών οργάνων των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, με εξαίρεση τους δημάρχους και λαμβάνουν αντιμισθία, καταβάλλονται μειωμένες κατά 70%.
Πλέον, οι ασφαλιστικές εισφορές ασφαλισμένου των αιρετών οργάνων των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού, που έχουν παράλληλα την ιδιότητα του δημοσίου υπαλλήλου θα βαρύνουν τους ίδιους και όχι τους Δήμους ή τις Περιφέρειες, όπως ίσχυε.
Οι συντάξεις των βουλευτών και των αιρετών οργάνων των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού σε περίπτωση που λαμβάνουν και δεύτερη σύνταξη από οποιοδήποτε φορέα κοινωνικής ασφάλισης ή το Δημόσιο, μειώνονται κατά 20%. Σε περίπτωση που τα ανωτέρω πρόσωπα λαμβάνουν και τρίτη σύνταξη συμπεριλαμβανομένης και της βουλευτικής ή της χορηγίας, το ανωτέρω ποσοστό διαμορφώνεται στο 30%.
Για τους βουλευτές και τα αιρετά όργανα των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού που θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα (συμπλήρωση 4 ή 8 ετών κατά περίπτωση) από 1-1-2013 και μετά, το όριο ηλικίας συνταξιοδότησής τους αυξάνεται από το 65ο έτος στο 67ο.
Οι διατάξεις για τις βουλευτικές συντάξεις, έχουν ανάλογη εφαρμογή και για τις συντάξεις των Προέδρων και Αντιπροέδρων της Κυβέρνησης καθώς και για αυτές των Προέδρων της Βουλής.